Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ulfs skrev: Det där med "krockbalkar helt körda" lät kraftfullt, jag säger inte att de är hela men de borde ha klarat sig bra? Om det är främre ramben du syftar till?
Det är för övrigt självklart att man inte behåller bilen om man är nöjd med betalningen.
Detta är vad jag fick som info via telefon av försäkringsbolaget och även av verkstaden.

Betalningen är som sagt skälig, så jag nöjer mig där. Det bäste vore ju om folk körde som dom skulle, så man slapp skrota bilar, men det alternativet finns ju inte nu ;)
ulfs skrev:
Lajning skrev:Laga själv, nja. Sen var det betydligt mer än det som ni räknar upp som är pajj. Krockbalkar är helt körda. Innerskärm är trasig osv osv. Ska få en komplett lista av försäkringsbolaget, kan posta den när den kommer.
Det där med "krockbalkar helt körda" lät kraftfullt, jag säger inte att de är hela men de borde ha klarat sig bra? Om det är främre ramben du syftar till?
Det är för övrigt självklart att man inte behåller bilen om man är nöjd med betalningen.
Lajning har haft en skadereglerare till att titta på bilen och denne har gjort en bedömning. Bilen har tagit så mycket skada att den skall skrotas. Ulfs gör en annan bedömning genom att titta på några bilder på internet. Den går att laga och det billigt till på köpet. Utifrån några bilder kan han alltså avgöra vad som är skadad, och framför allt, vad som inte är skadad och som inte påverkar krocksäkerheten framöver.

:mrgreen:
llesrof skrev:
ulfs skrev:
Lajning skrev:Laga själv, nja. Sen var det betydligt mer än det som ni räknar upp som är pajj. Krockbalkar är helt körda. Innerskärm är trasig osv osv. Ska få en komplett lista av försäkringsbolaget, kan posta den när den kommer.
Det där med "krockbalkar helt körda" lät kraftfullt, jag säger inte att de är hela men de borde ha klarat sig bra? Om det är främre ramben du syftar till?
Lajning har haft en skadereglerare till att titta på bilen och denne har gjort en bedömning. Bilen har tagit så mycket skada att den skall skrotas. Ulfs gör en annan bedömning genom att titta på några bilder på internet. Den går att laga och det billigt till på köpet. Utifrån några bilder kan han alltså avgöra vad som är skadad, och framför allt, vad som inte är skadad och som inte påverkar krocksäkerheten framöver.

:mrgreen:
Kanske inte helt rätt tolkat? Jag kan självklart inte avgöra genom bilder men det handlar ofta om att det är smidigast för skaderegleraren att göra så här. Bilen säljs omgående till en demontering och våra premier betalar. Om Lajning börjar förhandla blir det merarbete!
Demonteraren löser bilen till ca 25% av inlösenvärdet om den ska repareras och till ca 20% om den går till skrot. Så bilen kommer alltid till nytta på ett eller annat sätt. Bilarna säljs numera genom en tjänst som heter Yallotrade.

Att skriva att "bilen har tagit så mycket skada att den ska skrotas" innebär ju inte att den säkert kommer att skrotas. Hundratals bilar kommer ju varje år ut på vägarna igen. Bilar med ramskador kostar för mycket att reparera och går (förhoppningsvis) till skrot. Jag TROR inte att det blir så med denna bilen.

Jag vill inte på något sätt göra någon upprörd genom att utge mig för att veta, utan endast för att tillföra lite liv till diskussionen.
I dett fallet är det ju enkelt att kontrollera. TS kan ju slå på sitt regnr. om ett tag, har bilen då bytt ägare så kommer den att repareras. Finns inte regnr. kvar så är den skrotad! Min GISSNING är att den kommer att byta ägare. :?: :mrgreen: ?:-/ ??:-/
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]