Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
brytpunkten är mellan vecka 19 och vecka 20 2007, vilket borde vara i maj.
Är den tillverkad i mars är det 2007 som modellår, och därmed inte en classic enlit volvos produktblad.

Haynes bok är inget som man behöver, det står om hur man plockar ner kolvar osv, är det något man gör som lekman i garaget?
Jo, den boken är rätt, men du kommer behöva även denna http://www.haynes.se/Products/product_SV4794.htm för aynett täcka upp med de motorer som inte är med i boken du refererar till.
Det är bara haynes som snurrar till allt.
S60/V70 skulle vara en och samma bok som behandlar D5244, B5244 samt B5254.
S80 skulle vara en egen bok då den är minst besäktat med S60 och V70. Boken skulle behandlat volvos sexor: 2,9 och T6 som endast finns hos S80
Användarvisningsbild
av leiwi
jole skrev:
milktrucker skrev:till att börja med, är det årmodell 2007 eller 2008?
Anledningen till att jag undrar är för att den heter classic under modellår 2008, men inte under 2007.

2007 ingick inte larm i minsta utr.paketet kinetic
Det är för mig helt obegripligt att volvo så sent som 2007 tillverkade en bil utan larm och att folk accepterade det och köpte bilen

Skaffa larmet, det kostar ca 5500:-
Den är tillverkad 200703 och är en Classic. Efterinstallation hos Bilia går på 9600:- varav material ~6500:-. Det är ganska mkt med tanke på att bilen kostade 100k. Jag har läst igenom monteringsanvisningen för larmet och för mig kändes det inte helt enkelt. Särskilt inte med tanke på att jag inte har garage. Det går väl alltid att installera något annat alarm men det hade varit kul med Volvo original.

monterade larm i en S40 -08 i våras , det du behöver är en larmsiren och ett motorhuvlås, jag köpte dessa från Jönköpings Bildemontering för en dryg tusenlapp och monterade själv utan problem.
Mjukvara hos volvo kostade ca 1600:-
Fungerar utmärkt
av jole
leiwi skrev:
jole skrev:
Anledningen till att jag undrar är för att den heter classic under modellår 2008, men inte under 2007.

Det är för mig helt obegripligt att volvo så sent som 2007 tillverkade en bil utan larm och att folk accepterade det och köpte bilen

Den är tillverkad 200703 och är en Classic. Efterinstallation hos Bilia går på 9600:- varav material ~6500:-. Det är ganska mkt med tanke på att bilen kostade 100k. Jag har läst igenom monteringsanvisningen för larmet och för mig kändes det inte helt enkelt. Särskilt inte med tanke på att jag inte har garage. Det går väl alltid att installera något annat alarm men det hade varit kul med Volvo original.

monterade larm i en S40 -08 i våras , det du behöver är en larmsiren och ett motorhuvlås, jag köpte dessa från Jönköpings Bildemontering för en dryg tusenlapp och monterade själv utan problem.
Fungerar utmärkt
Okej. Verkar enklare än för V70. Jag tittade igenom denna och enligt den ska man montera bort innerskärmar och kofångare mm.

http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... 08)%202001
av jole
leiwi skrev:
jole skrev:

Fungerar utmärkt
Jag funderar på att prova själv faktiskt. Delarna tillsammans hamnade på ~1300:- från skroten. Var det ok att få mjukvaran uppdaterad efter att ha gjort arbetet själv? Gjorde du det hos Bilia eller ngn annan?

/Johan
Användarvisningsbild
av leiwi
Fungerar utmärkt[/quote]

Jag funderar på att prova själv faktiskt. Delarna tillsammans hamnade på ~1300:- från skroten. Var det ok att få mjukvaran uppdaterad efter att ha gjort arbetet själv? Gjorde du det hos Bilia eller ngn annan?

/Johan[/quote]

Nej jag gjorde det på Mechanum men det berodde på att dom var billigast
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]