Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aight
Jag hadde en ganska rolig diskution med greeken här på forumet om öppet filter den blev inte så jätte lång.Vi hadde olika åsikter om öppet filter....Jag provade öppet filter på min gamla v70n 2,4T 01:a jag kom ca 800 mil sen pajade min lmm sen kan jag ju inte garantera att det var det öppna filtret som gjorde att lmm
pajade.

Men en ny lmm kostade mig 3000:-

Nu har jag en 2,5T 05:a med sportfilter i org burk + att jag har borrat hål med en hålborr så det låtre lite mer än vanligt. Närmare öppet filter än så blir det inte på denna bil.

Detta är min personliga erfarenhet inte någon kompis som har hört det från någon annan kompis.
Användarvisningsbild
av greeeken
Aight skrev:Jag hadde en ganska rolig diskution med greeken här på forumet om öppet filter den blev inte så jätte lång.Vi hadde olika åsikter om öppet filter....Jag provade öppet filter på min gamla v70n 2,4T 01:a jag kom ca 800 mil sen pajade min lmm sen kan jag ju inte garantera att det var det öppna filtret som gjorde att lmm
pajade.

Men en ny lmm kostade mig 3000:-

Nu har jag en 2,5T 05:a med sportfilter i org burk + att jag har borrat hål med en hålborr så det låtre lite mer än vanligt. Närmare öppet filter än så blir det inte på denna bil.

Detta är min personliga erfarenhet inte någon kompis som har hört det från någon annan kompis.
Den minns ja faktiskt inte :shock:
Antar att du borrade på undersidan så klart.
Drar den inte in massa varmluft i filtrer nu?
av III
Ang öppna filter är dessa största skälet till att luftmassemätare havererar, renar luften sämmre (där av mindre motstånd, bättre effekt) olja följer obenhörligen med och fastnar på lmm som bränner. får man sedan inte frisk kall luft blir det desutom sämmre effekt för luften i motorrum är på tok för varm (mindre syre per luft volym) enl säkra källor gör detta på en standardmotor i bästa fall två tre hk mätt i bänk, fast mera vrål och en stark tro kan försätta berg...
Användarvisningsbild
av greeeken
III skrev:Ang öppna filter är dessa största skälet till att luftmassemätare havererar, renar luften sämmre (där av mindre motstånd, bättre effekt) olja följer obenhörligen med och fastnar på lmm som bränner. får man sedan inte frisk kall luft blir det desutom sämmre effekt för luften i motorrum är på tok för varm (mindre syre per luft volym) enl säkra källor gör detta på en standardmotor i bästa fall två tre hk mätt i bänk, fast mera vrål och en stark tro kan försätta berg...

Det beror på vad man har för öppet filter.
Nått för 2-300 kr är inte bra det vet man juh.
Men visst köper du nått för 500 spänn kan de va bra.
Jag förstår inte då varför man tvättar det, köp ett nytt istället.

Som du säger, det ger ju inga hästar ,de bara nått man tror pga ljudet
Användarvisningsbild
av flyvert
Min bils spis (B5254T4, R-motorn) har ett speciellt luftfilter - 8.5 liter jämfört med 12.5 som de övriga turbomotorerna har.

Skulle det inte gå att modda original med att byta ut mot R-motorns luftfilterlösning?

Har dock ingen uppfattning om hur detta luftfilter står sig mot övriga öppna filter på marknaden och vad Volvo vill ha för det.
av Daddan
På SAAB sätter man på en dieselsnorkel istället för originalsnorkeln till luftburken, ett sätt att dimensionera om luftintaget och samtidigt få kall luft utifrån. Volvo kanske har tillräckligt stort luftintag redan? Eller är denna större på R?
av CANBus
Aight skrev:Men en ny lmm kostade mig 3000:-

och vad är skillnaden mellan de 2 alternativen då menar du?
ett sk "sportluftsfilter" och ett öppet filter är byggt på exakt samma pricip så den gubben går inte lura mig med....
du har antingen rent mekaniskt haft sönder den eller så har du blivit lottad med den sk slumpen..en rent tillfällighet att den gick sönder efter 800 mil.
Var den "trimmad" vid det tillfället så är det garanterat det som gjorde MaF historien kort??

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]