Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ticko92
Vilken typ av däck och dimensioner kan användas till xc70(2002) ? .
Finns speciella krav? Har hört att viskokopplingen kan skadas vid felaktiga däcktyper.
av Teemu
det är väl krav på att däcken skall tåla bilens maxhastighet mm. Det kallas väl för helbilsgodkännandet eller vad det nu hette. Annars finner du förmodligen olika däcks dimensioner i bruksanvisningen.

//Teemu
Användarvisningsbild
av AWWD
Vet dessvärre inget om vilka dimensioner som kan användas på XC. Kolla registreringsbeviset, där anges ofta de alternativa dimensioner/hastighetsklasser som är tillåtna. Vet att XC och AWD from -01 INTE kan ha 15" pga av att de har 16" bromsar fram.

Det som skadar viscokopplingen är olika rullomkrets på samma bil, dvs helst ska alla däcken vara av likadant fabrikat, , ha likadan dimension, ha likadant slitage och likadant lufttryck.

Haldexkopplingen som kom -03 kan hantera olika omkrets på däcken utan att "brinna upp". Den tillåter också bromsprovning (på rullbromsprovare) och bogsering med en upplyft axel, vilket inte viscokopplingen gör.

/AWWD

Jag gjorde en liten jämförelse av begagn[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]