Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Larre skrev:Om det är någon som fortafarande följer detta så kommer ett kapitel till här:

Ringde Södra Roslagens Brandförsvarsförbund. Där fick jag uppgiften att de inte ser något problem med vårt fordon, trots de motstridiga uppgifterna. De klipper upp taket i stället.
Ja det hade ja oxå trott.
På ett eller anant sätt så tar dom sig in i bilen.
Antingen det eller så har du barnstolen bak då fast du inte vill.
Användarvisningsbild
av Larre
Nu har Volvo skickat en lång lista till Vägverket med regnr på alla fordon som Volvo levererat utan krockkudde sedan 2004 med begäran om att raden "T65C..." ska tas bort. Mitt fordon fanns med i den listan. Nu återstår "bara" en väntan på att Vägverket ändrar uppgifterna. Hur som helst känner jag mig trygg(are) nu.

Denna administrativa sak har nog kostat Volvo en bra slant. Inklusive ändringen i systemet för framtida leveranser till Vägverket. Hoppas inte de tar igen den kostnaden nästa gång jag köper bil på Volvo enligt följande:
Säljaren: "Med all den fina utrustningen så kostar den här bilen 396.900 kr."
Larre: "Är det verkligen det bästa du kan göra?"
Säljaren: "Du vet, den här bilen är ju redan nettoprissatt, men jag kan räkna på det.... (Lång tystnad och knappande på miniräknaren) Du får den för 900.000 kr jämnt. Och det är mitt sista bud." :D

EOF
av Moody
Larre skrev:Inget har hänt på registreringsbevisfronten de senaste två veckorna. I vägverkets register står att min bil har krockkudde höger fram. Väntar på samtal från kontakten inne på Volvo Personvagnar.

Var inne på verkstaden igår för att beställa öglor under intrumentbrädan att fästa remmarna till bilbarnstolen. Detta eftersom jag vill vara beredd att montera barnstol där, den dag som jag fått nödvändiga klartecken. Då säger mecken att bilar som beställts utan krockkudde har öglorna standardmonterade. Och min saknar öglor. Det gör mig inte tryggare precis. :evil:

Konsekvens:

- Smäller vi med bilen och räddningspersonalen ser att det skulle gå att ta sig in genom passagerardörren fram så kommer de inte att gå in där eftersom det, enligt den uppgift som de harf från VTR, sitter en outvecklad krockkudde under instrumentbrädan där. Detta är vad vägverket har sagt. Så trots att det inte sitter en krockkudde där, så hindrar uppgiften i VTR räddningstjänsten att rädda våra liv.

- Och om det mot precis all förmodan skulle sitta en krockkudde där som utvecklas vid en olycka så kommer Volvos jurist att hävda att jag ju fått information om att bilen är utrustad med krockkudde på passagerarsidan fram. Volvo har ryggen fri och allt ansvar ligger på mig.

Slutsats: jag varken kan eller vågar använda bilen såsom jag beställt den eftersom jag inte spelar med min sons liv som insats. Det enda jag spelar med nu är att chansen att rädda oss i händelse av olycka har minskat eftersom antalet möjligheter att ta sig in i bilen har minskat.

Just nu känner jag mig grymt besviken på Volvo.
Intressant att följa detta, och tycker detta är väldigt dåligt skött av Volvo.

Vad jag förstår så är väl syftet med uppgifterna angående airbag i bilregistret just till för räddningstjänsten och för att framtida ägare av bilen ska veta huruvida det sitter nån kudde där eller inte. Man kan rimligtvis inte generalisera en sådan uppgift och hävda att modellen har det som standard och därför får alla den markeringen i bilregistret.

Vår V70 MY05 har ingen krockkudde på pass-sida vilket också framgår i bilregistret och på registreringsbeviset. Den har fästöglor för barnstol i framsätet.

Om det nu är så att de har ändrat rutinerna med fästöglor för senare årsmodeller, borde inte din mek då känna till det?
av Moody
Larre skrev:Nu har Volvo skickat en lång lista till Vägverket med regnr på alla fordon som Volvo levererat utan krockkudde sedan 2004 med begäran om att raden "T65C..." ska tas bort. Mitt fordon fanns med i den listan. Nu återstår "bara" en väntan på att Vägverket ändrar uppgifterna. Hur som helst känner jag mig trygg(are) nu.
Perfekt! Bra gjort att du stod på dig och bra gjort av Volvo och egentligen det enda rätta!
Användarvisningsbild
av Larre
Moody skrev: Vår V70 MY05 har ingen krockkudde på pass-sida vilket också framgår i bilregistret och på registreringsbeviset. Den har fästöglor för barnstol i framsätet.
Det verkar som att olika modeller har fått olika behandling här. Bra att det inte drabbat alla.
Moody skrev: Om det nu är så att de har ändrat rutinerna med fästöglor för senare årsmodeller, borde inte din mek då känna till det?
Instämmer. Det är så trist att aldrig kunna få veta och få ett entydigt svar från alla. Alla "instanser" som jag frågat i det här ärendet har jag fåt flera olika svar ifrån. Vägverket, Volvo, verkstaden, säljaren, ... Och jag slår vad om att om jag ringer Räddningstjänsten en gång till så får jag ett annat svar än det jag fick idag. Mänskligt verkar det.
Men det verkar som att meckarna inte får ett lättare jobb när Volvo Personvagnar ändrar innehåll på paket och beroenden mellan utrustning, i mitt fall om öglor sitter standardmonterat beroende på om jag har valt bort krockkudde eller inte. Särskilt inte med såna "sällanköpsprodukter" som Borttag av krockkudde. Och jag förstår att Volvo ändrar från tid till annan, självklart för att maximera affären. Likväl är det trist att aldrig riktigt kunna veta.
Användarvisningsbild
av Larre
Moody skrev:
Larre skrev:Nu har Volvo skickat en lång lista till Vägverket med regnr på alla fordon som Volvo levererat utan krockkudde sedan 2004 med begäran om att raden "T65C..." ska tas bort. Mitt fordon fanns med i den listan. Nu återstår "bara" en väntan på att Vägverket ändrar uppgifterna. Hur som helst känner jag mig trygg(are) nu.
Perfekt! Bra gjort att du stod på dig och bra gjort av Volvo och egentligen det enda rätta!
Tack. Och heder åt Volvo som ändrat rutinen och åtgärdat "bakåt i tiden". När adrenalinet pumpade som mest var det nära att jag lyfte luren för att ringa till Audi och prata Q7.
Användarvisningsbild
av Larre
Slutet på denna historia såg jag idag när jag kollade in på Vägverkets hemsida och slog upp vårt fordon. Där står nu inget om att vi har krockkudde. Litet förvånad är jag över att det gick så snabbt att få igenom rättelsen i VTR, trots att det är en statlig myndighetsom "rattar" det registret. Heder åt dem också.

PS Måste sluta läsa biltidningar. Nu har Audi presenterat sin Q7 4.2 TDI med 326 hk och 760Nm...
Användarvisningsbild
av greeeken
Larre skrev:Slutet på denna historia såg jag idag när jag kollade in på Vägverkets hemsida och slog upp vårt fordon. Där står nu inget om att vi har krockkudde. Litet förvånad är jag över att det gick så snabbt att få igenom rättelsen i VTR, trots att det är en statlig myndighetsom "rattar" det registret. Heder åt dem också.

PS Måste sluta läsa biltidningar. Nu har Audi presenterat sin Q7 4.2 TDI med 326 hk och 760Nm...
Jo men ahr du en airbag eller inte fram på den bilen? :D
Användarvisningsbild
av Larre
greeeken skrev:
Larre skrev:Slutet på denna historia såg jag idag när jag kollade in på Vägverkets hemsida och slog upp vårt fordon. Där står nu inget om att vi har krockkudde. Litet förvånad är jag över att det gick så snabbt att få igenom rättelsen i VTR, trots att det är en statlig myndighetsom "rattar" det registret. Heder åt dem också.

Jo men ahr du en airbag eller inte fram på den bilen? :D
Den saken har jag redan tänkt på. Resten av familjen får åka före i Volvon, så tar jag emot dem när de kommer fram... 8)
Användarvisningsbild
av Larre
Skämt åsido: jag kommer vara grymt nöjd med min D5-spis. Ända tills Volvo presenterar sin 230hk/500Nm diesel. Tills dess kommer jag att läsa bönen varje kväll såsom Volvo lärt oss den:

"Fader Arp som är i Torslanda
Helgat vare ditt namn
Ske din vilja .... ... men inte förrän har jag råd att uppgradera" :wink:

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]