- sön 09 nov 2014, 20:13
Brallan84 skrev:"Hoppandet" beror på att styrvinklarna inte stämmer mellan hjulen vid fullt utslag. Vid rakt fram har man toe-in, men när man svänger måste hjulen vinklas så att det blir mer eller mindre toe-out, beroende på hur snävt man svänger. Många bilar har en styrgeometri som gör att det helt enkelt inte blir rätt toe-out vid fulla hjulutslag. Då kasar något av framhjulen och det kan kännas som det hoppar beroende på underlaget.llesrof skrev:Så känns min också och det är aldrig någon som hittat några som helst fel på varken styrning eller framhjulsupphängning... .Lustigt då. Som om man skapat större svängrum än vad som är tänkt från början. Jag har ju besiktningsperiod nu så jag ska se hur jag gör, om jag gör något byte innan eller efter.
Ang. brunnslock så händer detta när jag kör rakt fram.
Även kom jag på nu att om jag i vissa tillfällen kör sakta sakta och har fullt rattutslag, så är det som om däcken hoppar till. Alltså att bilen är för tung men att hjulen håller emot och nästan viker sig men eftersom det är för lite friktion i marken så hoppar däcken till ist.
Perc skrev:Länkarmen är gjord i aluminium så den behöver du nog inte rostskyddsbehandla. Och även om den inte vore det så höll den bilens livslängd ut.Fast det ser förjäkla snyggare ut med rena svarta länkarmar............när man besiktigar 1 ggn per år :D
- By persve