Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sellborn
Bil : V70 T5 2005
Motor: B5244T5
Miltal: ca. 35 000(Mestadels varma mil)

Har fått ihopa bilen nu efter ha stått i 1,5 år. Innan den blev stående så fungerade turbon som den skulle. Jag har bytat växellåda och har haft ute/av allt i princip.

Nu under testkörningen så har turbon kvittrat till när man pressar lite

Turbon ger väldigt ojämnt tryck och motorn verkar inte gå särskilt bra pga detta. Tenderar att vara "slö"

Jag är ingen turboexpert så kom gärna med förslag om vad som skulle kunna vara fel.

inga missljud från turbon i övrigt

Motorn och turbon är annars i originalutförande. Har aldrig skruvat/modifierat på turbon
av Ketchupeffekten
Jag hade ungefär samma problem innan, på min V70 '06, var precis som att bilen gasade själv trots att man höll gaspedalen jämt. Jag bytte en trevägsventil till luften, kommer inte ihåg vad den heter men efter det så gick bilen jämt sen. Ska se om jag kan forska fram vilken platsventil det var, så kan jag återkomma sen.
av Sellborn
Ketchupeffekten skrev:Jag hade ungefär samma problem innan, på min V70 '06, var precis som att bilen gasade själv trots att man höll gaspedalen jämt. Jag bytte en trevägsventil till luften, kommer inte ihåg vad den heter men efter det så gick bilen jämt sen. Ska se om jag kan forska fram vilken platsventil det var, så kan jag återkomma sen.

Du måste mena "Turbo control valve" (TCV)

Se bild

http://cdn2.bigcommerce.com/server5800/ ... 00.jpg?c=2.

Min kan få bra tryck kanske i 3:ans växel men knappt något sen i resterande.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]