Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Första tråden här och förstagångenägare av en Volvo. Har nyligen köpt en V70N 2002 av en kompis. Enligt kompisen (förra ägaren då) har stereon fungerat felfri fram till för ca 1 år sedan. Dvs fullt ljud runt om i bilen. Det ska vara ljud både mitt, vä, hö samt bak vä och bak hö. Idag fungerar endast centern.

Skruvade loss mittkonsolen för att komma åt CD växlaren/förstärkaren. Ville se att inga kablar var avslitna eller dylikt. Tog bort alla kablar, synade dom å satte tillbaka allt. Inget verkade trasigt. Så nu till frågan. Vad kan ha hänt? Kan det vara nån säkring eller har själva stärkarens utgångar pajat? Hur gå vidare?

Nästa fråga. När jag skulle skruva bort mittkonsolen råkade jag tappa båda skruvarna typ under konsollen. Hur återfår man dessa skruvar? Att få in handen genom den gluggen som finna är helt omöjligt. Kan det vara farligt på något sätt? Kännss farligt nöra automatväxeln...

Funderar om inte kåpan som sitter vid fötterna kan tas av på något sätt?

Tacksam för svar!!
Vilket slutsteg under passagerarsätet? Det som sitter under cdväxlaren med alla kablar anslutna (ovanför mittkonsollen)? Är inte det slutsteget? Eller menar du på att hela alltet ovan mittkonsollen endast är cd-spelare å växlare? Hur kommer man åt det eventuella slutsteget under passagerarsätet i så fall?
Edit: Att inge ska vara enkelt då!! Efter att ha kört iväg till bilmecken å bytt till vinterdäck har stereon nu dött igen. Förutom centern som fungerar lika bra som innan. Denna gång har dock inte säkringen gått. Vad kan vara felet?

Kan tilläggas att det knastrade till när jag satte dit den nya säkringen samt när jag kontrollerade den nya säkringen för andra gången efter besöket hos bilmecken . Av nyfikenhet testade jag med andra säkringar å de gnistrar inte när man trycker tillbaka dem.

Någon som e duktig på detta? Behöver verkligen hjälp med detta audiofil som man e :cry:
Kan vara (troligen) kortslutning i matningskabeln som går mellan säkringen och slutsteget. Prova att dra en provisorisk matning, man måste givetvis avsäkra även denna. Löser säkringen då så är nog byte av slutsteg nästa. Dom är lätta att få tag på begagnat. PA200 blå etikett eller PA300 gul etikett.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]