Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en Volvo S60 2.4 ( 140 ) -2005.
Har funderingar på om det ska sitta en plastkåpa av någe slag under motorn, finns inte på min, hade på bilen innan, en Audi däremot, tänkte om det ska sitta eller inte...

Sen så funderade jag på ett "knackande" ljud när bilen är varm o på tomgång, o utan intryckt koppling. Då blir det ett dovt knackande ljud, lite lätt. Låter inte när kopplingen är intryckt eller när den är kall. Är det normalt att det låter så? Annars är det ju inge problem o växla eller nått... Men man blir ju fundersam...

Skulle gärna vilja ha svar på dessa frågor...

Nybliven Volvoägare...
av Frigge
Inte alls säkert att det sitter en motorskyddskåpa under bilen. Däremot går det eftermontera OM man vill.

Ljudet du hör är troligtvis urtrampningslagret som skallrar lite. Detta är inget "fel" och måste inte åtgärdas, det har inget med funktionen att göra utan är bara ett ljud.
av Gelejocke
Skulle tippa att ljudet kommer från växellådan. Har likadant ljud i min och har kollat med erfaren Volvomek. Det är ett ljud som kommer från ett litet spel i lagringen till axlarna. Bytte växellådsolja och då försvann det för att återkomma efter ca 100 mil. Helt ofarligt och normalt.

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]