Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qenneth
Så här gjorde jag vid byte av damask till vänster yttre drivknut för min S60 -01.
Finns säkert alternativa lösningar.

Demontering
1. Lyft upp framvagnen och placera pallbockar.
2. Demontera hjulet.
3. Demontera drivaxelskruv, kasta och använd ny vid återmontering. Sitter drivaxelskruven hårt kan reservhjulet användas och skruven tas loss när bilen står på marken.
3. Demonterade bromsok, ta stålvajer och vira fast i fjädern så att inte bromsledningen går sönder.
4. Demontera bromsokkonsolen.
5. Demonterade skruven till spindelleden mellan länkarm och hjulspindeln. Använd dig av spännband och spett för att böja ner länkarmen så att spindelledens skruv kan lyftas ur konen.
6. Slå med gummiklubba på drivaxknutens ände från navets yttersida för att få den att lossna.
7. Dra hjulsprindel och fjäderben åt sidan för att få ut drivknuten ur navet. På baksidan av navet sitter det en gummitätning mot drivknuten, var noga med att komma ihåg hur den sitter monterad till dess att du ska montera ihop allt senare.
8. När nu drivaxel och drivknut är lossade från navet ska man vara försiktig så man inte drar i drivaxeln för då kan den inre knuten lossna från växellådan.
9. Såga eller klipp av klämmorna som håller damasken på plats.
10. Klipp bort den gamla trasiga damasken. Ska du behålla damasken kan du skjuta in den på drivaxeln.
11. Demontera drivknuten genom att knacka ut med dorn och klubba. På insidan av drivknuten är den låst med en låsring mot drivaxeln, det kan därför behövas lite kraft för att lossa den. Alternativt har jag läst att en lång skruv (~25 cm) kan skruvas in där drivaxelskruven satt tills dess att drivknuten lossnar.
12. Drivknuten ska rengöras, men innan ni plockar isär den, se till att dubbelkolla hur den yttre buren och inre fästet är placerade. De är nämligen inte symmetriska. Jag ska försöka länka med en bild på hur min drivknut såg ut i rätt läge. Rengör drivknutens hus, bur och inre lagerbana samt kulorna.

Återmontering
13. Montera ihop drivknuten på samma sätt som den satt innan. Monteras den fel kommer den bli stel och man kommer inte kunna styra bilen.
14. Fetta in drivknuten, se till att fett kommer överallt. Har du köpt en damasksats ska ½ av fettet användas nu.
15. Montera på damasken på drivaxeln. Lilla klämman först, damasken och stora klämman.
16. Smörj in drivaxelns splines med lite fett. Har du en ny låsring kan det monteras på. I satsen jag köpte fick jag inte med ny låsring.
17. Montera försiktigt på drivknuten på drivaxelns splines, varsamhet och finjustering gör att den glider på utan vidare kraft.
18. När du kommer till låsringen kan det vara knepigt att få den att glida in. Jag försökte först med klubba utan framsteg och tog istället en liten platt skruvmejsel och tryckte in låsringen samtidigt som jag med lätt handkraft tryckte in drivknuten. Då gled den på smärtfritt.
19. Montera den nya damasken först med inre klamman, fyll sedan damasken med resterande fett och sedan den yttre klamman.
20. Återmontera i omvänd ordning. Själv använde jag mig av aluminiumspray för drivaxelskruven och kontaktytorna mellan drivknutens och navets splines.

Bifogar bilden på drivknuten då jag själv hade lite huvudbry över vilket håll buren skulle återmonteras då jag själv var lite ivrig när jag demonterade den. Den "plana" insidan på buren ska vara synlig enligt bild när den är återmonterad. Eftermarknadsknutar behöver inte se likadana ut men såvitt jag vet är min Volvo-original.

Hoppas beskrivningen kommer till användning.
S60 -01 drivknut.jpg
S60 -01 drivknut
S60 -01 drivknut.jpg (1.91 MiB) Visad 1857 gånger
Användarvisningsbild
av ER
Man behöver ej demontera spindelleden= ingen framvagnsinställning krävs efter bytet vilket man alltid skall göra så fort man lossat spindelled, bärarm styrled etc i framvagnen som kan justeras även om det är så lite.
Jag pressade helt sonika drivaxeln innåt mot lådan och hade hjulet ställt max åt andra hållet så att axelstumpen med splines som går in i navet kunde pillas ut på den exponerade sidan av hjulspindeln utan att öka avståndet till spindeln som görs när man lossar spindelleden, räcker med spelet som redan finns för att få loss detta då splinesen inte är så lång. Hellre tar jag bort bromsok och hjullager om det behövs för att slippa onödig inställning senare av framvagn.
Sen tog jag bara en bit gängstång med två muttrar låsta mot varandra och pressade av drivnuten genom att gänga in stången i gängan för navskruven och drog åt tills den släpper samtidigt som man ser till att hålla trycket innåt så att man inte drar ur axeln ur lådan eller drar isär inre knuten för en trevlig stund av pussel senare.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]