Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kikkkasss
Jag har lyckats sabba temp-sensorn (det är väl nån form av termistor antar jag) som sitter innanför det lilla "gallret" på ccm:en :oops:
Som ett resultat av detta så kan jag inte ha reglaget på Auto för då blåser det varmt och kallt omvartannat (och fläkten går på lägsta hastighet).
Går det att byta ut bara den delen (det ser ut så på baksidan) eller måste man byta ut hela ccm:en?
av Frigge
Måste tyvärr byta hela CCM:en, den givaren finns inte att köpa lös. Fläkten finns att köpa lös men inget annat. Kanske det går att komma åt att löda ihop den igen ??
Användarvisningsbild
av kikkkasss
Suck :cry:
Vad kostar en sån :?:
av CANBus
Frigge skrev:Måste tyvärr byta hela CCM:en, den givaren finns inte att köpa lös. Fläkten finns att köpa lös men inget annat. Kanske det går att komma åt att löda ihop den igen ??
jo det går det har jag gjort minst 20 gånger, man kan skruva isär hele fan och löda..
man behöver inte köpa en helt ny CCM ,men det underlättar om man har lite elkunskaper,sen måste man veta vad fan man håller på med, inget för mannen med lillfingret i rumphålet med andra ord.Då är det nog bättre att köpa en ny CCM, för 4 papp..
Användarvisningsbild
av Loner
CANbus, om du gjort det ett 20-tal gånger låter det som ett "vanligt" fel, vad är det för data på givaren.. kan vara bra att veta ifall man stöter på nån med fel på givaren.

/L
av CANBus
inte vanligt att sensorn pajjar mekaniskt, men några fall hade den det..dessa bilar har funnits sen 99 så det är en väldigt lång tid, alla har inte pajjat idag som jag meckat med..finns andra bilar som har samma konstruktion så inte bara volvosar.
det är NTC motstånd, dvs resistansen i motståndet minskar vid ökad temperatur, för den som inte visste begreppet.
behöver ju inte gå in i detalj om komponenten med det är oftas motståndet som går sönder om man pillar i CCM..
Användarvisningsbild
av CarMan
Loner skrev:CANbus, om du gjort det ett 20-tal gånger låter det som ett "vanligt" fel, vad är det för data på givaren.. kan vara bra att veta ifall man stöter på nån med fel på givaren.

/L
dom enda fall jag känertill då denna givare pajjar. är när ägaren stoppar in nått för att pila bort det han tror är smuts, men nu är det ju själva givaren & den ska ju vara där
Användarvisningsbild
av kikkkasss
CANBus skrev:
Frigge skrev:Måste tyvärr byta hela CCM:en, den givaren finns inte att köpa lös. Fläkten finns att köpa lös men inget annat. Kanske det går att komma åt att löda ihop den igen ??
jo det går det har jag gjort minst 20 gånger, man kan skruva isär hele fan och löda..
man behöver inte köpa en helt ny CCM ,men det underlättar om man har lite elkunskaper,sen måste man veta vad fan man håller på med, inget för mannen med lillfingret i rumphålet med andra ord.Då är det nog bättre att köpa en ny CCM, för 4 papp..
Pilla och löda är inga bekymmer för jag har gått "kursen" :wink:
men vad är det för värden på motståndet (alltså Ohm och temp-område)
av Kena
Från en fd. 740 ägare, vad är ccm?
Användarvisningsbild
av Loner
Kena skrev:Från en fd. 740 ägare, vad är ccm?
"Climate Control Module"

/L

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]