Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wilhelm
Min bil
VOLVO L + V70
Tillv.månad: 200002
Reg.datum: 20000608
Chassinr: YV1LW61F9Y2717802
Cylindervolym: 2435
Motorkod: B5244S
Motoreffekt kW: 125

När jag bromsar in inför rondeller samt ibland vid rödljus eller bara kör på"tomgång" så går tomgången ner ordentlig och motorn stannar. Den startar utan problem men kan stanna med en gång igen. Ibland får jag starta flera ggr och gasa till bra så att motorn inte stannar.
Det är inte alltid så men händer allt oftare nu.
Har försökt hitta bland trådarna men kunde inte finna något som passar in. Tacksam för svar.
av wilhelm
Det blev bara värre för varje dag. Stannade vid varje gatukorsning där jag var tvungen att stanna, samt i nästan alla rondeller. Nu har jag bytt luftfiltret, det gjorde ingen skillnad. Sedan bytte jag slangen från luftfilterboxen till gasspjället. Gasspjället bytte jag inte då jag inte hade en packning. När jag väl hade tagit bort slangen från gasspjället, så gjorde jag rent i det så mycket det gick och kom åt. Var lite oljesmuts framför klaffen. Efter återmonteringen så statar jag motorn och den tjyvstannade inte, som den brukar göra ibland. Nu har jag åkt 20 mil och genom stan ett par gånger med alla rondeller utan att motorn lägger av,
Nu skulle ja vilja veta vad grejerna är för något och vad dom gör.
1. sitter en kontakt på den mojängen.
2. Svarta boxen även där sitter en kontakt
3. Grejen som går in i luftfilterboxen
4. gasspjället som inte är bytt.

Hoppas det hjälpte peppar peppar ta i trä!

Tacksam för svar, för nån grej som har en kontakt borde ju ha varit felaktig.
Bilagor
luftslang.jpg
luftslang.jpg (983.81 KiB) Visad 1780 gånger
Användarvisningsbild
av Vojje
du har löst problemet genom att rengöra gasspjället. Grattis. Har du en packning kan du rengöra "bakifrån" också, om du vill och har lust.
Mackapären vid luftfiltret är LMM (luftmassemätaren)
av wilhelm
Som det står i mitt inlägg, så bytte jag inte gasspjället, utan bytet av "luftslangen" funkade. Jag vill veta vad 1, 2, och trean har för funktion eftersom någon av dessa tre komponenter gjort att det funkar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
fel forum för volvo L......men rätt forum för motor och motorstyrning hehe
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]