Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppföljning:
Efter att ha inhandlat CRC "Air Sensor Clean" har jag nu rengjort "luftmassemätaren".
Tyvärr ingen större effekt. :cry: Efter semestern får jag nog ta ett snack med min mekaniker
och höra vad han skall ha för att kolla gasspället. Inget jag tänker ge mig på själv. To be continued...

(Jag nämna att det tog mig nästan en timme att få loss sektionen som sensorn sitter i från insugningsröret.
Efter 14 år satt den som berget i insugningsröret. Det hade kanske varit enklare att
införskaffa den speciella skruv-bit som man behöver för att lossa och bara ta ut sensorn separat.
Kan vara bra att veta för andra hemmaskruvare.)
Uppdatering:
Då är spjällhuset bytt (utbytesspäll köpt hos Bilia, Gbg) och ny mjukvara installerad av min Volvo-tekniker.
Felet kvarstår tyvärr. :(
Efter närmare samtal m min tekniker, som aldrig stött på problemet tidigare, så verkar det
stå klart att det är lock-upfunktionen som av någon anledning blir förvirrad.
Jag har inte bytt luftmassemätaren utan bara rengjort den. Jag tycker att bilen ger lite
bättre respons från gaspedalen efter den rengöringen, men det stora problemet kvarstår.
Hmmm... kan det vara idé att byta massemätaren?

Jag vill gärna få det fixat eftersom bilen annars går hur fint som helst.
(Provkörde nyligen en 2011 V60 t5 för några dagar sedan, men min 14 år gamla v70 2,4t har
bättre "körbarhet" imho.)

Alla tankar o gissningar tas emot med största tacksamhet.

Lars-Åke
Jag är en slöfock som inte fått loss tummen och tagit tag i problemet. :oops:

Funderar nu på att helt enkelt byta luftmassemätaren m tanke på tidigare inlägg.
Det kan jag ju göra själv men...
Ngn som vet om det kräver ny inprogrammering av mjukvara?
Uppdatering:
Har nu bytt både gasspjäll och luftmassemätare/LMM.
Problemet kvarstår tyvärr. Surt! :cry: Tack i alla fall för all input!

Jag gick för ett tag sedan igenom alla bilens service-/verkstadsprotokoll för att se om något de ovannämnda
komponenterna bytts tidigare. Så var inte fallet men...
Jag såg då att Volvo-verkstaden vid servicen 2007 noterat att "Övre motorfäste dåligt". Den noteringen har
fallit totalt i glömska och jag tror inte att motorfästet åtgärdades. Jag har själv inte kompetens att besiktiga det.
Fråga:
Skulle defekta motorfästen kunna innebära att en automatlåda inte fungerar som den skall??
Nej, är övre/undre motorfärstet slut så blir växlingarna hårda men den växlar som den skall.
Är dom extremt slut så att det inte finns mycket gummi kvar så skakar det till ganska bra.

B4 locket?
Någon dålig solenoid i ventilpaketet?
Sök på ovanstående begrepp och kika om du känner igen dig på symptomen.
Tack för tips/feedback!
Jag sökte, men mitt problem verkar väldigt ovanligt.
Jag är inte så jätteteknisk men det skall tydligen finnas ngn solenoid som påverkar lock-up'en.
Kan kanske vara ngt.
Det blir nog så att jag till slut försöker ta mig till Stenungssund och snacka med
automatlådeexperterna på STM.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]