Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev:
milktrucker skrev:Autmatiskat växlade bilar släpper ut lite mer koldioxid än manuella.
Att automatiskt växlade bilar släpper ut mer koldioxid är inte alltid sant. Moderna automater kan t.o.m. vara snålare än en manuell.

Däremot stämmer det att Volvos gamla automater inte är speciellt bränslesnåla.
ja jag skulle formulerat att det gällde en konventionell hydraulmekanisk växellåda med momentomvandlare.
variatorlådor och kopplingsförsedda lådor har förbrukning som är snarlik en manuell låda. Antal växlar o.s.v spelar också in.
Användarvisningsbild
av ER
milktrucker skrev:
Perc skrev:
milktrucker skrev:Generella skatter är 6700:- för XC70 automat och ca 4000:- för V70 med M66.
Straffskatt för automat? :shock:

Men om man räkna hur många gånger per år man trampar ur, flyttar kugghjul och kliver av så är det väl nog värt det ändå.
nä, koldioxidbeskattning. Autmatiskat växlade bilar släpper ut lite mer koldioxid än manuella. Problemet blir när miljöfaktorn för dieselbilarna används, då multipliceras det med 3,3. därför blir det så mycket dyrare.
först är det väl en rabatt på de första 100 gram/kilometer, allt utöver det beskattas per gram och mulitplicerar med 3,3 för dieseldrivna bilar, ottomotorerna slipper det.
Bränslefaktorn är 2,33 på dieselbilar för att göra det "rättvist", dvs det är bara för att dra in mera i skatt pga snålare med dropparna.
"miljö" tillägget är 250-500kr beroende på årsmodell, dvs bara dra in mera pengar, många bäckar små.
Å andra sidan trampa pedal och peta en pinne för att göra en så basic sak som byta växel är så 90-tal så nån enstaka krona är det värt.
av Nidhogg
Nu har vi köpt en bil så jag får tacka för alla tips, råd och all hjälp genom tråden, stort tack!

Det blev en V70 2.5T -05 manuell, titangrå, 16.000 mil, 4 ägare, med Business+ paketet, helskinn, regnsensor, Bi-Xenon.
Fullservad och nybesiktigad för någon vecka sedan med blankt papper, tyvärr är motorkuddarna helslut och ena framljuslyktan är väldigt sliten på glaset, så det behövs bytas. Lite obalans i ena bakdäcket men förhoppningsvis är det endast någon vikt som ramlat bort, får kolla upp det.
Går det att byta enbart glaset eller måste man byta hela insatsen?
jodå är plasten dålig på utsidan så kostar det ca 1000-lappen att fixa på skadeverkstad
Användarvisningsbild
av Perc
Och om det är dom motorkuddarna jag tror du menar så är det skitenkelt att byta dem. Det övre/bakre och det nedre/främre. Tar kanske en halvtimme totalt om du hållit i ett spärrskaft förut. Alla standardfels urmoder på Volvo. :)
Användarvisningsbild
av gurrish
jag lämnade in min för reparation av lyktglaset. Blev nästan som ny efteråt.

jag har bi-xenon och "glaset" är i plast och går inte att enbart byta. Då måste man byta hela strålkastaren med rubbet av vad det innebär. en ny strålkastare för xenon går väl på en 7000:-, inte värt bara för att få finare glas.
av Andis
gurrish skrev:jag lämnade in min för reparation av lyktglaset. Blev nästan som ny efteråt.

jag har bi-xenon och "glaset" är i plast och går inte att enbart byta. Då måste man byta hela strålkastaren med rubbet av vad det innebär. en ny strålkastare för xenon går väl på en 7000:-, inte värt bara för att få finare glas.
Precis därför jag inte skulle vilja ha xenon på grund av dom hutlösa överpriserna på plasthusen. Tycker den prissättningen är helt orealistisk.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo car UX

https://insideevs.com/news/787469/volvo-software-u[…]

Nytt UX

Kör en 2025 t6. Ja menyraden äter upp ka[…]

Stefans 968

Du kör för lite och för snällt[…]