Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av simmarkungen
Hej,

Detta är kanske beviset på att det finns manliga bimbos(inget illa menat till er tjejer!!) men jag bjuder kanske på ett gott skratt isåfall hoppas jag så nu till min fråga... håll i hatten! :oops:
Hur i helsike får jag på helljuset i min Volvo S60 2,5t från 2005? När man drar spaken bakåt (både ett och 2 steg bakåt) så lyser det ju men den stannar inte kvar där utan går tillbaka direkt till halv ljus och jag vet att det har funkat innan. När jag skulle köra en kollega häromdagen frågade jag honom (han hade volvo innan) men inte heller han kunde komma på vad som var fel. Är det ett tekniskt fel eller har jag missat att trycka in nån knapp någonstans?

Skrattet bjuder jag på men tips tas emot från er som kan. Nu är detta den bästa bil jag ägt i alla avseenden så jag ska bli proffs på volvo så småningom!! 8) Over and out.
Användarvisningsbild
av svergie2
simmarkungen skrev:Hej,

Detta är kanske beviset på att det finns manliga bimbos(inget illa menat till er tjejer!!) men jag bjuder kanske på ett gott skratt isåfall hoppas jag så nu till min fråga... håll i hatten! :oops:
Hur i helsike får jag på helljuset i min Volvo S60 2,5t från 2005? När man drar spaken bakåt (både ett och 2 steg bakåt) så lyser det ju men den stannar inte kvar där utan går tillbaka direkt till halv ljus och jag vet att det har funkat innan. När jag skulle köra en kollega häromdagen frågade jag honom (han hade volvo innan) men inte heller han kunde komma på vad som var fel. Är det ett tekniskt fel eller har jag missat att trycka in nån knapp någonstans?

Skrattet bjuder jag på men tips tas emot från er som kan. Nu är detta den bästa bil jag ägt i alla avseenden så jag ska bli proffs på volvo så småningom!! 8) Over and out.
Finns inga dumma frågor heter det ju...

Men troligen så har du stängt av ljusreglaget som sitter strax ovanför ditt vänstra knä. Vrid den "så långt det går" förbi p-ljus.

För att kanske göra det lite "surare" så är jag 15... ;)
av Clonetom
svergie2 skrev:
simmarkungen skrev:Hej,

Finns inga dumma frågor heter det ju...

Men troligen så har du stängt av ljusreglaget som sitter strax ovanför ditt vänstra knä. Vrid den "så långt det går" förbi p-ljus.

För att kanske göra det lite "surare" så är jag 15... ;)
Låter ju som en trolig orsak om inget gått sönder u spak eller relä
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja, ljusvredsrattens måste stå på halvljussymbolen tror jag. Annars är reläet sönder.
av svda
Med ljusreglaget i läge 0, skall hel/halv reglaget fungera som ljustuta. Ljuset tänds/släcks med tändningen.
Med ljusreglaget i läge P är parkeringsljuset och bara parkeringsljuset alltid tänt, men ljustutan kanske funkar om tändningen är på.
Med ljusreglaget i läge "På" beter sig ljuset på samma sätt som läge 0 ,med den skillnaden att hel/halv reglaget kopplar om mellan hel och halvljus.

Kan tillägga att:
På de flesta bilar, där konstruktören var smartare än den som konstruerade mjukvaran i min V70 -05, så funkar strålkastarspolningen bara i läge "På". På min V70 vräks det ut spolarvätska på strålkastarna vare sig det behövs eller inte. Detta går inte att ända enligt Volvo, så jag har ryckt säkringen.

Jag har Xenon och på dessa bilar är rengöring ett krav,. Besiktningen har dock aldrig klagat.
av simmarkungen
Tackar för snabba svar! bevisar dels vad jag hoppades- att det faktiskt inte var bilen det var fel på å framförallt vilket eminent bra forum man hamnat på :D
Å japp sverige2 om du är 15 å kan mer så sved det lite men uppvägdes enkelt av att jag slipper köra med orden "FARA, SE UPP!" skrivet i självlysande text på framrutan... stort tack! =)
Användarvisningsbild
av svergie2
simmarkungen skrev:Tackar för snabba svar! bevisar dels vad jag hoppades- att det faktiskt inte var bilen det var fel på å framförallt vilket eminent bra forum man hamnat på :D
Å japp sverige2 om du är 15 å kan mer så sved det lite men uppvägdes enkelt av att jag slipper köra med orden "FARA, SE UPP!" skrivet i självlysande text på framrutan... stort tack! =)
Ahahah :D

Inga problem!
Användarvisningsbild
av Perc
svda skrev:Kan tillägga att:
På de flesta bilar, där konstruktören var smartare än den som konstruerade mjukvaran i min V70 -05, så funkar strålkastarspolningen bara i läge "På". På min V70 vräks det ut spolarvätska på strålkastarna vare sig det behövs eller inte. Detta går inte att ända enligt Volvo, så jag har ryckt säkringen.

Jag har Xenon och på dessa bilar är rengöring ett krav,. Besiktningen har dock aldrig klagat.
Samma problem här, eller tja, då halvljuset är på, antingen via autoläget eller manuellt. Det går en halv hink varje gång man spolar rutan. Eller egentligen är det var femte gång, men "räkneverket" nollas varje gång man stänger av bilen så i praktiken sprutar det varje gång. Fattar inte varför dom inte lagt det på en skild knapp istället.

Jag har förresten haft tre Volvo med gamla hederliga strålkastartorkare (855, V70, V70N) och det var samma idioti där. Vet inte hur många gånger jag fått stanna och riva loss torkarna från strålkastarna när jag glömt mig och spolat rutan med nedisad bil.
Volvo car UX

https://insideevs.com/news/787469/volvo-software-u[…]

Nytt UX

Kör en 2025 t6. Ja menyraden äter upp ka[…]

Stefans 968

Du kör för lite och för snällt[…]

Polestar 4 kombi

https://carnewschina.com/2026/02/18/polestar-4-est[…]