Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filipagirl
Hej har lite problem med min nyköpta bil som jag tänkte kolla om det är lättfixat själv :) Tacksam för svar :)
1: glapp i bakre positionsljuset (tror jag då lampan funkar om man pillar lite)
2: Intervalltorkarn vill inte fungera, den gör 2 svep men sen slutar den
3: Varje gång man startar från stillastående så avger den ett skrikande ljud
4: När jag körde motorväg så känns det som att däcken tappar fäste ibland för nån sekund och ratten är trögstyrd
5: när man växlar mellan D och R (Automat) så ger den ifrån sig ett ljud som kan liknas med att kuggar går mot varann (Kanske normalt?)

Så va tror ni :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
bakljuset är lätt att reparera. Felsök och åtgärda. snabbt o lätt.

ang nr 5:
En automatlåda funkar inte på det sättet. kuggarna går aldrig i från varandra. Det är något allvarligt fel på lådan om de rasslar.
av filipagirl
Oj det lät inte bra, har inte ägt automat eller bil innan för den delen så vet ju inte riktigt hur en automat låter när man byter växel
av mollan
Hej

Har du regnsensor till torkarna ?

Om så är fallet så fungerar inte intervallen utan att du aktiverat den riktigt ( kolla i instruktionsboken ).

På min -04 så har jag regnsensor och för att få intervallen att fungera så måste jag först köra torkarna nån sväng med vanligt torkarläge för att sedan backa tillbaka till intervall läget. när jag väl gjort detta så styr jag antalet intervall med "vridpotten" på torkarspaken, lite luddigt kanske :-)

Denna procedur måste upprepas varje gång bilen varit avstängd om jag vill använda intervallen.

När det gäller automatlådan så finns det en oljenivå sticka fram och nertill mellan motor och kylare under och bakom diverse andra slangar, den är gul vill jag minnas. Den är INTE bara att dra rätt upp utan sitter fast med ett lite bleck som måste försiktigt vikas undan och det är viktigt att få tillbaka stickan på korrekt sätt dvs förbi blecket så det låser fast stickan.

Min bil har gått 24000 mil och jag har också rätt ofta ett ljud fast lite mer som ett litet hugg när jag går P till R dock har jag nog inte nåt från D till R.
Användarvisningsbild
av milktrucker
det som du mollan upplever som ett hugg är när motorns vridmoment på drivaxlarna reverseras. En koppling för att vrida axeln framåt släpps i samma stund som nästa lamellkopping går i hop med för att reversera kraften på en mycket kort stund, och det ytterst lilla spelrummet som finns mellan motor och hjul är det som låter/hugger till.

Metalliska ljud ska inte finnas, då är det fel på planetväxlarna.
av mollan
milktrucker skrev:det som du mollan upplever som ett hugg är när motorns vridmoment på drivaxlarna reverseras. En koppling för att vrida axeln framåt släpps i samma stund som nästa lamellkopping går i hop med för att reversera kraften på en mycket kort stund, och det ytterst lilla spelrummet som finns mellan motor och hjul är det som låter/hugger till.

Metalliska ljud ska inte finnas, då är det fel på planetväxlarna.
Tack för infon, det låter ganska tryggt då jag inte har nåt metalliskt ljud iallafall
av filipagirl
Mollan: Jo kanse är regnsensor men kan inte lyckas få det att fungera ändå :lol: Kan man koppla ur sensorn? För upoenbarligen funkar inte sensorn så bra då den inte sveper vid skyfall :wink:
Arnold: Jo har bett bilsäljarn att kika på det nu och det ska de göra :)
Andy78: Okej ska gå på jakt efter stickan o se om jag hittar den :)
Volvo car UX

https://insideevs.com/news/787469/volvo-software-u[…]

Nytt UX

Kör en 2025 t6. Ja menyraden äter upp ka[…]

Stefans 968

Du kör för lite och för snällt[…]

Polestar 4 kombi

https://carnewschina.com/2026/02/18/polestar-4-est[…]