Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lajning
Halloj

Bilen börjar närma sig sitt årliga servicetillfälle och jag är lite intresserad av vad exakt som bör ingå i denna service då den kommer göras "vid sidan om". Anledningen är att jag eventuellt även tänkte byta kamrem. Bilen har gått 15 200 mil och servades för 1400 mil/11 månader sedan.

Jag har sökt som en galning efter vilket serviceintervall som gäller och efter serviceprotokoll. Men allt jag hittar är väldigt motstridiga uppgifter och serviceprotokoll som inte är läsliga. Som jag fattade det så ändrades serviceintervall till 3 000 mil på bensinmotorerna från 2005. Innebär detta att kamremmen ska bytas vid 18 000 mil? Vad ingår vid de olika servicetillfällena?

S60 2,4 170hk 2005

Tack på förhand,
Lajning
av svda
Du har antagligen 2000 mil intervall för olja/filter på din 05 skall vara ACEA A5B5 olja SAE 0W 30.
K-rem byts vid max 10-år så det är hur som helst dags. Byt mutiremmen samtidigt.
T-stift och luftfilter 6000 mil.
Kupéfilter varje år eller efter behov. Volvo original = prishöjt Mahlefilter
Bränslefilter minns ej mil, men 8 år tror jag. Kolla att det inte är på väg att rosta sönder.
Sedan är det underhåll/rengöring av vevhusvent som det finns massor av trådar om. Tror det är 16000 mil rekommenderat, men det beror på hu man kört/servar. Många kallstarter och långa bytesintervall för oljan=> oftare

Grejorna köper du t.ex. från Tyskland till halva priset ungefär. Kolla ex. på. Contitech kamremssats och multirem.
Annars tar t.ex. Upplands motor nog bara 3000 kr för k-rembyte på din bil exkl. vattenpump och multirem. Jag försåg meken med en ny multirem annars skulle de ha 4500 kr för att byta även denna.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]