Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbn
Funderar lite ang min bil...

Bilen i fråga är en "xc70" -01 aut med 30k på mätaren :)

Till mitt problem.. :( Ibland när jag ligger med jämn gas så pendlar varvtalet lite..? 2-300 varv ungefär det hörs och det märks på bilen och jag funderar lite på varför...

Kan det va något med spjällhuset att göra? Hört att det ska vara en känslig punkt på dessa bilar... Har inga felkoder alls.

Lite off topic... När motorn är KALL, så växlar ibland lådan lite väl hårt? Är detta ett vanligt fel? Dessa 30k milen är lugna och pendlade mil då det vart en tjänstebil och 1 ägare :)

Tacksam för svar! :) Mvh
Användarvisningsbild
av milktrucker
kolla noga på bakluckan m det verkligen står XC70 :lol:

ja det låter som spjället = först prova att rengöra - sedan eventuellt byta. Felkoder?

ang. lådan så kan det vara värt att prova att byta olja.
av robbn
milktrucker skrev:kolla noga på bakluckan m det verkligen står XC70
Det va därför jag skrev "xc70" ! ;)

ja det låter som spjället = först prova att rengöra - sedan eventuellt byta. Felkoder?

Är detta en jobbig operation? ... Hört något om packning osv? Hur sitter spjällhuset på denna bil? Har bara skruvat i saab jag.. .:P
Felkoder säger inte bilen ngt om iaf, har inte haft tillgång till en riktig felkodsläsare då jag inte känner ngn som grejar Volvo! :)

ang. lådan så kan det vara värt att prova att byta olja.[/quote]
av kimroos
Jag torskade att byta ut mitt spjällhus på min xc70 2.4T -02
Jobbig operation vet jag inte men Volvo tog iaf 7900:- att byta det.

Spjällhuset sitter mellan elfläkten och motorn, jävligt knöligt att skruva med själv om man inte har tillgång till ett välfyllt garage och lyft ;)
Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]

Hej, Ber ödmjukast om råd kring servic[…]