Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
fjäderbenet på s60-2001 sitter 2 grova bultar
enl volvo är det ett fast läge o ingen camber justering

MEN...i själva bulthålen finns det en aning justering
blir det det rätt, om man sitter vid hjulet
drar spindeln emot sig utåt , o trycker stötdämparen inåt ????
Med vänlig hälsning
Justering av camber fram utförs precis som du är inne på. Glappet i bulthålen ger nästan två grader, så något fast läge är det absolut inte fråga om! Camber enligt Volvo skall vara minus 1,2 grader till plus 0,6 grader. Således är 0,0 grader godkänt. Denna vinkel är enkel att mäta med ett vanligt vattenpass,lodrätt och bubblan skall vara på mitten. Mätningen måste ske med bilen på en plan yta. Kruxet är att cambern minskar nästan en grad från avlastad fjädring(när bultar dras åt) till belastad fjädring. Arbetsgång är att man ställer för mycket camber, drar åt med 105 Nm, monterar hjul coh tar en sväng runt kvarteret, mäter camber igen(nu med belastad fjädring). Är inte bubblan på mitten är det bara att göra om... Är det OK är det av med hjulet och vinkeldra 90 grader.

Vattenpasset läggs mot anläggningyta mot fälg. Vid monterat hjul mäter man mot fälgkanter. Jag brukat använda två 1/2" hylsor(lika långa) mellan fälg och vattenpass så att det går fritt från däcket.
Om glappet kan vara nästan 2gr och enl Volvo är godkänt mellan -1,2 och +0,6 =(1,8gr) så skulle inte jag bry mej om detta glapp.
Har således inte gjort detta heller vid hjullagerbyten jag gjort på mina Volvos.
Inga snedslitna däck eller gränslösa väghållningsupplevelser ;)
Skillanden mellan grad och millimeter är följande....
1grad är just 1 grad oavsett längden på mätsträckan.

När det gäller vinkel i mm gäller följande...

1mm är katetens längd kan man säga mot vinkeln (hypotenusan).
Ex: Vinkeln 1mm vid 100 mm längdsträcka är 10ggr större än 1mm vid 1000 mm längdsträcka.
Så man bestämmer alltså vid vilken längd mätningen gäller vid.
Ex2: Om längdsträckan är 10mm och vinkel-måttet 10mm är vinkeln såklart 45 grader,men om längdsträckan är 20mm mot vinkel-måttet 10mm så är vinkeln hälften,dvs 22,5gr.

Sen finns det grader och minuter.
1min = 1,67gr eller 1gr = 0,6 min.
100(Grader)/60 (minuter)= 1,67.

Varför använder man då mm och inte grader kanske någon undrar?
Ibland kan vinkeln vara svår att mäta med någon form av vinkelmätare som mäter gradantalet eller så kanske någon saknar detta verktyg som behövs för att mäta vinkeln korrekt?
Då omvandlas vinkeln i grader till mm istället.
Man kan mäta med skjutmåttet exempelvis eller med bladmått,men då har man redan räknat ut vad längdsträckan kontra mm måttet i vinkeln blir.
Men det är hela tiden längden vinkeln refererar till som avgör vilken vinkel måttet mm får !!(som i Ex2 här ovan)

Hoppas frågan är besvarad :)
Om man utgår från en Mimas orginalfälg, så har fälgkanten en diameter på 435 mm. En grad på 435 mm blir 7,6 mm.

Således om man sätter en vattenpass mot nedre fälgkanten, håller det vertikalt(bubbla på mitten) och mäter mot övre fälgkanten, så har man ett glapp på 7,6 mm mellan vattenpass och övre fälgkant, om man har -1,0 grader camber.

Om man istället har -0,2 grader camber som Volvo bestämt, blir glappet 1,5 mm. Detta är svårt att mäta. Då är det bättre att lägga vattenpasset mot övre och nedre fälgkant och att då få bubblan i mitten(0,0 grader) eller att hjulet lutar något inåt så att bubblan ligger emot ena linjen i libellen.

Ovanstående förutsätter att fälgarna inte skadade. Aluminumfälgar är att föredra. Plåtfälgar har ibland ojämna kanter.
Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]

Hej, Ber ödmjukast om råd kring servic[…]