Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Har googlat utan att egentligen hitta svaren jag söker på min fråga, hoppas jag lagt tråden i rätt forumdel :) Lite bakgrund kanske, hade en lång lista med saker att fixa på bilen inför besiktningen nu den 25/9 och nya stötdämpare fram var en av punkterna. Dom gamla oljestötdämparna böts ut mot nya gasstötdämpare, något jag inte reflekterade över vid tillfället var att dom nya såg lite längre ut, men skillnaden var inte markant, någon cm kanske.

Monterade ut dom gamla och slängde in dom nya ganska smärtfritt med lite väl valda svordommar under tiden :P Men nu två veckor senare så ser det ut som ni ser på bilderna här nere. Det låter lite då inte dom går i kloss och det har blivit en förskjutning upp. Efterdragit dom med tryckluft men satt inte länge innan dom skjöts upp igen.

Bild 1 är på höger sida, där ser man att stötdämparen har tryckts upp igenom lagringen och att gummibussningen ser ut att helt ha spruckit. Kan det bero på 1. För lång fjäder ? 2. Det faktum att jag inte böt övre fjäderbenstallrik och lagring ? Någon här som har varit med om samma problem ?

Bild

Bild
Jag har bara mekat S60/V70 men det borde vara lika...Dammskyddet har en grov stålbricka som stötdämparstången vilar emot. Denna bricka har större diameter än bussningen i fjädersätet, så stötdämparstången skall normalt inte kunna sticka upp som på dina bilder. Tyvärr rostar stålbrickan hårt plus att dina fjädersäten säkerligen är slut. Således finns det en möjlighet att stötdämparna kommer upp i motorhuven.
Plocka isär fjäderbenen, kolla slaglängd på stötdämparna(och att de inte är stumma). Skiljer det mycket i hopptryckt läge, mot de gamla, lämna tillbaka och köp original. Köp sedan nya dammskydd(obs stålbricka), fjädersäten och fjäderbenslager.
Tack för alla svar, jag har varit i kontakt med nordiska bil som är auktoriserade på volvo samt firman som jag köpt fjäderbena av. Det ska stämma, det skillde några millimeter på längden men det skulle vara så enligt dom. Så behåller dämparna och byter fjäderbenslagringar på båda sidorna, övre fjäderskål och stålbrickan till dammskyddet (beställt hos volvo) då dom inte ens fanns i mekonomens datorbas.

Hade besiktning idag och har först idag köpt delarna så inte hunnit byta allt inför besiktningen. Jag tänkte då dom öppnade huven att dom skulle märka hur konstigt det såg ut med fick bara nedslag på hjullager fram och parkeringsbroms. Som jag redan visste men kul att dom inte såg allt i alla fall :lol:

Vill även tacka er som tagit er tid att svara på mina funderingar, tack så mycket :)
Tack för alla svar, jag har varit i kontakt med nordiska bil som är auktoriserade på volvo samt firman som jag köpt fjäderbena av. Det ska stämma, det skillde några millimeter på längden men det skulle vara så enligt dom. Så behåller dämparna och byter fjäderbenslagringar på båda sidorna, övre fjäderskål och stålbrickan till dammskyddet (beställt hos volvo) då dom inte ens fanns i mekonomens datorbas.

Hade besiktning idag och har först idag köpt delarna så inte hunnit byta allt inför besiktningen. Jag tänkte då dom öppnade huven att dom skulle märka hur konstigt det såg ut med fick bara nedslag på hjullager fram och parkeringsbroms. Som jag redan visste men kul att dom inte såg allt i alla fall :lol:

Vill även tacka er som tagit er tid att svara på mina funderingar, tack så mycket :)

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]

Hej, Ber ödmjukast om råd kring servic[…]