Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nj22ah
Hej

Jag är ny medlem här!

Jag vill veta (o då vill jag jättegärna ha en pedagogisk och strukturerad förklaring) vilken skillnaden är mellan begreppen:

Kinetic
Summum
Momentum
Business
Business plus
Addition

Ibland tolkar jag business som kinetic och ibland addtion som business plus.
:s

Jag är helt förvirrad
Användarvisningsbild
av CarMan
även om nån lyckas förklara så måsta jag säga att dom ändrar ju i paketet mellan olika årsmodeller, så bara för att en sak finns på en summum ett år, så behöver det inte finnas alla år.
av nj22ah

Ja men okej...är business och kinetic samma sak då?
av Marbas
nj22ah skrev:

Ja men okej...är business och kinetic samma sak då?
Som CarMan skrev så är inte ens Business 2003 samma som Business 2004 (när det gäller vad som ingår), samma sak gäller ju mellan t.ex. Business och Momentum.

Sen kan man ju jämföra utrustningsnivån Business med Momentum, dvs inte innehållet utan "känslan" eller "värdet". Ett förenklat exempel: En Volvo kan levereras med tre utrsustningsnivåer: A, B, och C. Dessa har en inbördes "rangordning" där C är "lyxigast" (och dyrast). Innehållet kan förändras genom åren, men rangordningen består. Efter några år vill man byta namn på utrustningsnivåerna för att göra bilen mer intressant (få oss att känna att man gjort lite mer än vanligt), så man döper om A till X, B till Y, och C till Z. Rangordningen består, men innehållet förändras...

Om man nu ersätter A, B, C, X, Y, och Z ovan så kanske man får fram den "tabell" som du är ute efter. Jag provar, men någon får rätta mig om jag har fel (för nu gissar jag):

A: Addition
B: Business
C: Business plus
X: Kinetic
Y: Momentum
Z: Summum

Det skulle betyda att ingen av ovanstående har samma utrustningsinnehåll, inte ens mellan olika årsmodeller med samma utrustningspaket, men Addition och Kinetic motsvarar samma utrustningsnivå, även mellan olika årsmodeller.
Användarvisningsbild
av Jensen
Det är lite knepigt det här med alla paket samt alla
förändringar man gjort på ganska kort tid.
Men när det gäller din fråga om Business samt Kinetic är samma paket
så kan man svara ja på den frågan fram till MY07 då man bantade ner Kinetic paketet.
För att du själv skall kunna jämföra alla paketen så är tipset att gå
in på Volvocars.se och där jämföra.
Skälet till att man bytte namn till Kinetic/Momentum mm var för att man ville ha en Europastandard och inte för att man försöker göra bilarna mer intressanta.
Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]