Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
Om jag står still och växlar mellan drive och neutral, eller neutral och back... så kluckar det till...

Med automat så är det ju jämt konstant drivning men ibland kan det kluckatill när jag kanske rullar fortare än drivlinan.

När den står på lyften och jag roterar hjulet så är det visst glapp men det tror jag är naturligt.

Kan det vara min dåliga länkarm som lurar mig, eller är det skillnad på dom ljuden?

Hade ni bytt länkarmen först... eller bytt drivknuten direkt? (ska byta främrestötdämpare så är ju läge.. men dyrt)

Är det bara yttre drivknut man brukar byta? Borde finnas inre med men vad jag läst så är det riskfyllt att pilla på dessa då kulor lossnar eller vad det är.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Är inte helt säker, men jag misstänker att det är något med splines i drivaxlarna.
av Clonetom
Rumpnisse skrev:Om jag står still och växlar mellan drive och neutral, eller neutral och back... så kluckar det till...

Med automat så är det ju jämt konstant drivning men ibland kan det kluckatill när jag kanske rullar fortare än drivlinan.

När den står på lyften och jag roterar hjulet så är det visst glapp men det tror jag är naturligt.

Kan det vara min dåliga länkarm som lurar mig, eller är det skillnad på dom ljuden?

Hade ni bytt länkarmen först... eller bytt drivknuten direkt? (ska byta främrestötdämpare så är ju läge.. men dyrt)

Är det bara yttre drivknut man brukar byta? Borde finnas inre med men vad jag läst så är det riskfyllt att pilla på dessa då kulor lossnar eller vad det är.
Du vet alltså att du har en dålig länkarm?
Byt den då och se om problemet försvinner.
Då har du samtidigt fått centrumbulten kollad.

Ang drivknuten så byter du bara den yttre eftersom den inre en enhet med drivaxeln.
Att chansa på att byta en sak bara på måfå anser jag fel om man inte undersökt om den är fel.
Så eftersom du tydligen vet om att både dämpare & länkarm är junk så byt dessa först.

Om man får ha en åsikt.
Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]

Hög och och låg märken på st[…]

Jag fick samma felkod för några å[…]