Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nuttytompa
[quote="CANBus"]Men läser du inte vad man skriver!!, du har en helt annan konstruktion en trådskaparen har, du har en turbo och de tidiga gasspjällen(gäller 99-02 på ENDAST turbo) dom enheterna vad gjorda av företaget Magnetti Marelli i Italien åt Bosch,frånomed året 02 på modellår 03 så monterades istället en Boschenhet, som inte är felaktig i den bemärkelsen.
Efter 02 så kom en helt annan kontruktion och felet finns inte mer. så din rengörning av gasspjäll innebär följande:
antingen har du inte en XC70 dvs från MY 2003, då är det en ren tillfällighet att rengörningen av spjället sk."lagade" bilen.
om det nu var så mycket skit i ditt gasspjäll så bilen gick dåligt så måste det ha varit stora bitar som hindrade spjället, eller att du har ett inre oljeläckage som orsakar att din spjällaxelmotor inte orkar förflytta sig..
Jag har ALDRIG varit med om att en spjällenhet av nyare modell fungerat dåligt. Eller så du har en V70 XC 01-02 dvs kan jag förstå din frustation ang motorsystemet.
Där är det mycket riktigt en sämre enhet som är monterad och således krävs det ett byte.
MEN det är inte riktigt det allt handlar om nu, utan det handlar om en 140 hk sugmotor som inte drabbas av felaktiga gasspjäll, så vi kan sluta prata gasspjäll för det är helt uteslutet på dennes bil..[/qu

Visst det var säkert en slump att rengöringen "fixade" problemet.
Men det var ett tips! eftersom symtomen var precis lika.
En lite ödmjuk fråga är det lika sorts spjäll "etm" i bilarna xc70/v70?
av CANBus
Det inte samma spjällenhet på turbomotorer som på sugmotorer.
dvs på Cross Countryn 2.4T, V70N 2.4T är det likadana spjäll.
på V70N 140/170 är det ett helt annan enhet
Användarvisningsbild
av camaro69
En fråga till CANBus.

Frun har en V70N -00 2,4T. Efter ett antal felmedd och bytt luftmängdmätare eller luftmassemätare så byttes spjällhuset.
Det nya som sattes dit, är det likadant italienskt skrot som kommer att krångla igen efter några tusen mil.
Vad göra för att slippa ifrån problemet i fortsättningen?

Camaro69
Användarvisningsbild
av CarMan
camaro69 skrev:En fråga till CANBus.

Frun har en V70N -00 2,4T. Efter ett antal felmedd och bytt luftmängdmätare eller luftmassemätare så byttes spjällhuset.
Det nya som sattes dit, är det likadant italienskt skrot som kommer att krångla igen efter några tusen mil.
Vad göra för att slippa ifrån problemet i fortsättningen?

Camaro69
nej det är inte ett likadant. det är en förbättrad version.
Användarvisningsbild
av camaro69
Skönt att veta.
Tack för ett snabbt svar CarMan

Camaro69
av turbomart
Till saken i detta ämne hör att min bil har gått ca 9700mil. Jag tror jag har en maskinskadegaranti som går ut vid 10Kmil. Därför har jag inte släppt detta ämne än.

Jag har bokat en, som det så fint heter, "servicerådgivning" hos min lokala Volvoverkstad. 360 pengar skulle det kosta och då skulle de läsa av ev felkoder. Återkommer med resultat. Håll tummarna för mig... :???:
av SportHenke
Hur gick det med ditt felmeddelande? Har det kommit tillbaka? Har Helmia hittat om det var nånting som var galet?
/Henke
av turbomart
Nu har jag varit inne på servicerådgivning (felkodsavläsning). Har tyvärr inte utskriften framför mig men kommer ihåg att den felkod som satte meddelandet och triangeln var pedallägesgivaren för bromsen. Som jag förstog det så satt den på bromsservot i motorrummet. Lyckligtvis gick den felkoden att radera. Felet var alltså inte kvarstående.

Men jäklans vad massa andra felkoder som var satta. Å det roliga (?!) var att de flesta kunde jag relatera till. Nån kod var om sätesvärmen, som var trasig men jag fick igång i höstas.

Sen var det en annan kod som jag kunde relatera till att jag hade satt på dragkrok. Har för mig den handlade om radioantennen (som sitter i bakre kofångaren).

Så slutet gott, i princip. Meddelandet och triangeln har ej synts sedan nollningen. Dock har det hänt mer än en gång att farthållaren inte vill vara med kalla och tidiga morgnar efter blöta kvällar (den visar mao mänskliga egenskaper! :-/O/ Spookyy). Till jobbet fungerar den ej ibland, men alltid på väg hem.

Om intresse finnes kan jag leta fram utskriften från nollningen och meddela exakt felkoder.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]