Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pisces
Hej,

Köpte en V70 D5 2003 med strax under 45k på mätaren.
Trivs mycket bra med bilen och den går fint.

Men, oturen med automatlådor de senaste åren fortsätter.
När den är kall är den lite bättre än varm men det är marginellt.

Problem 1:
Vid ca 80 ligger det en växlingspunkt och när jag accelerar sådär lagom normalt så lägger den i femman för att snabbt växla ner i fyran igen för att efter ca km/h ökning lägga i femman igen. Precis som växlingspunkter gick om varandra eller att den tycker att jag gasar för mycket för den höga växlen och därför växlar ner.

Problem 2:
Om jag accelerar lite hårdare i högre fart och den växlar ner från femman till fyran så sticker så klart nålen på varvmätaren iväg för att gå tillbaka 300-500 rpm och öka därifrån. I min värld är det definitivt som den slirar. Tycker även ibland att den har lite för hög stall speed på convertern men testade min brors D5 2004 med lägre miltal och den kändes inte mycket bättre i det avseendet, men i övrigt känns den tightare.

Problem 3:
Jag är inte helt säker på att det här har med lådan att göra.
I D på tomgång så får jag lite vibrationer, dock inte i P/N eller R. Ökar jag varvet några hundra rpm så låter det en del och det låter som om det kommer från under mittfacket. Ljudet kommer också vid körning runt 2000 och +- 300 rpm ungefär.
Jag trodde först att detta var en värmesköld eller liknande men blev lite fundersam när jag inte fick ljudet vid test i R. Sen är det märkligt att ljudet kommer ifrån under mittfacket när lådan sitter fram. Kan inte komma på, har inte kollat pga dåligt väder, något som skulle kunna leda ljudet/vibrationerna så tydligen dit.

Jag kollade oljan i automaten och det är dags att byta. Funderade på om jag ska få den spolad också men samtidigt om den slirar så har det väl redan börjat äta på lamellerna och då är det kanske bättre att spara de tusenlapparna för att skaffa en annan låda istället.
Jag har tyvärr ingen dokumentation om ifall lådan är bytt och spolad tidigare.

Synpunkter, idéer välkomnas!

Mvh Magnus
av Arne
Om lådan aldrig är spolad så borde du nog göra det. Jag vet att det inte är gratis, men det kan förbättra funktionen. Det andra alternativet är att bara byta olja och chansa att det blir bättre.
Användarvisningsbild
av milktrucker
om vi börjar med problem nr. 2
Det du ser hända på varvmätaren är lock up. Med det pådraget av varvtal och vridmoment så har TC så högt difftal på ingående-utgående att du ser tydligt när LU bromsar diffen till 1:1.
Helt normalt, men det äter lameller vid varje hård kickdown, dvs vid kraftiga pådrag.
AW55-50/51 SN är en den svampigaste lådan jag provat, den är gjord så. TC är aningen slapp enligt mitt tycke, men de är inget fel på den. Kräver ganska mycket motorvarv för att få bra överföring på TC.

på nr. 1
Hur ska ett oljebyte får växellådan att växla vid andra tidpunkter?
Om man inte har kunskap om växellådor ska man inte uttala sig om växellådor. spola hit o spola dit - följ instruktionerna för oljebyte i VIDA!
Växlingarna sköts av solenoider, en sorts elektrisk spole som får mekanisk verkan av magnetfält, som i sin tur skjuter en stav i en labyrint, kallad Valve Body eller ventilpaket på svenska, för att släppa from oljetryck till olika lamellpaket som i sin tur låser någon av det 3 rörliga elementen i en planetväxel.
När växlingarna ska ske, t ex kickdown eller uppväxling, bestäms av en elektrisk signal från TCM, det är därför vi kan växla manuellt och välja växel själva i powertronic, i-shift etc.
Kolla ev. felkoder!

Nr. 3
Omöjligt att säga något via en dator. Undersök mer själv, du verkar ju inte ha tummen mitt i handen!
Användarvisningsbild
av milktrucker
Arne skrev:Om oljan aldrig är bytt kan det visst påverka växlingstiderna.
utveckla gärna mer, för nu blev det intressant...
av pisces
Ursäkta att svar dröjt!

Arne: Jag är definitivt inne på att göra det.

milktrucker: Angående problem nr2 så hade jag ingen aning om det. Har aldrig upplevt det så i någon annan bil, inte ens en sliten TH700.
Men det ligger något i det du skriver för jag tyckte även att min brors lådan var "svampig", t.o.m lådan i min S80 2,5D -01 med 57k mil kändes mer bestämd.

Angående problem 1:
Anledningen till att jag köper reseonemang kring att spola lådan är att t.ex att temperaturvariationer skulle med tiden kunna påverka oljans konsistens/viskositet, så att säga lådans motsvarighet till oil sludge. Men det är min högst personliga teori. Och där av funderade jag på om det kunde sitta "skit" i lamellpaketet som förändrar flödet och därmed påverkar växlingar.

Mvh Magnus
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång t[…]