Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en S80 - 01 som jag kommer att ställa av om en månad, den ska stå i garage fram till våren då den åter kommer att tas i bruk. Nu till frågan. Grannen påstår att den kan börja läcka kylvatten från elementet (tror jag det heter) in i kupén och under mattorna om den står avställd, stämmer detta?? Har aldrig hört nåt liknande men han säger att det är vanligt på bl a 740 också. Nån här som kan bekräfta lr dementera detta? Vill ju inte ha en genomblöt bil när den ska reggas in till våren. :wink:
Hej!

Din granne har delvis rätt.
Volvo 740 hade en värmekran på insidan av torpedväggen om jag inte mins fel. Den hade en viss tendens till att läcka oavsett sommar eller vinter och golvet blev blött.
Tror att du kan glömma detta problem på din S80. Har inte hört att de har detta problem med läckage i kupén.

Lennart
lennart lundberg skrev:Hej!

Din granne har delvis rätt.
Volvo 740 hade en värmekran på insidan av torpedväggen om jag inte mins fel. Den hade en viss tendens till att läcka oavsett sommar eller vinter och golvet blev blött.
Tror att du kan glömma detta problem på din S80. Har inte hört att de har detta problem med läckage i kupén.

Lennart
Ok nåt mer jag bör tänka på vid avställning? Typ tänkte ta väck batteriet för underhållsladdning eftersom bilen står några mil bort. Kan detta orsaka elfel lr dylikt senare vid påställning?
Hej igen!

Några tips till men det finns säker många fler.
Låt bilen vila med all el avstängt ca 15 min. innan du låssar batteriet.
Detta för att all data har hunnit gått i viloläge.
Fel kan uppstå när som helst sommar/vinter både med som utan batteriet inkopplat.
OBS. Stäng inte bakluckan vid spännigslös bil för att förhindra vissa eventuella problem, om du inte måste av objudna gäster (tjuvar)
Lås luckans lås med en skruvmejsel så att luckan inte av misstag kan gå i lås. Som ett tips.
Det går att ansluta ett externt batteri i motorrummet ifall allt sk---er sig. Som tröst.
Se till att spolarbehållaren är tömd eller ha spritblandat vatten i behållaren. Ha gärna en torrboll i bilen ifall det skull finns någon fukt kvar i kupén.
Att byta olja nu eller i vår finns det olika meningar om. Gör det du känner som det bästa för dig.
Hoppas att bilen stor torrt och inte över en gräsmatta som avger en del fukt mot underredet/bromsarna.
Pumpa i lite extra 0,5-1 kg luft i däcken om den ska stå på hjulen och justera trycket i vår till rätt lufttryck.
Tanka upp bilen för att eventuellt förhindra kondens om den står i kalt utrymme med temperaturväxlingar. Bensinen blir inte billigare.

Lennart (D)
lennart lundberg skrev:Hej igen!

Några tips till men det finns säker många fler.
Låt bilen vila med all el avstängt ca 15 min. innan du låssar batteriet.
Detta för att all data har hunnit gått i viloläge.
Fel kan uppstå när som helst sommar/vinter både med som utan batteriet inkopplat.
OBS. Stäng inte bakluckan vid spännigslös bil för att förhindra vissa eventuella problem, om du inte måste av objudna gäster (tjuvar)
Lås luckans lås med en skruvmejsel så att luckan inte av misstag kan gå i lås. Som ett tips.
Det går att ansluta ett externt batteri i motorrummet ifall allt sk---er sig. Som tröst.
Se till att spolarbehållaren är tömd eller ha spritblandat vatten i behållaren. Ha gärna en torrboll i bilen ifall det skull finns någon fukt kvar i kupén.
Att byta olja nu eller i vår finns det olika meningar om. Gör det du känner som det bästa för dig.
Hoppas att bilen stor torrt och inte över en gräsmatta som avger en del fukt mot underredet/bromsarna.
Pumpa i lite extra 0,5-1 kg luft i däcken om den ska stå på hjulen och justera trycket i vår till rätt lufttryck.
Tanka upp bilen för att eventuellt förhindra kondens om den står i kalt utrymme med temperaturväxlingar. Bensinen blir inte billigare.

Lennart (D)
Ok tackar för tipsen. Bara en liten undran, varför ska spolarbehållaren tömmas? Bilen ska stå i garage.
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång t[…]