Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mibengt
Har en V70 -02 Bifuel. Min förardörr med dess elfunktioner har lagt av. Går inte att varken låsa dörren med fjärren men övriga dörrar fungerar. Samma gäller rutorna då man inte kan få liv i nån av knapparna på förarsidan men däremot hissa upp-ner på alla resp dörrars knappar. Men får nog svårt att gå igenom besiktning om man inte heller kan ändra sidospeglarna då även det styrs från förardörren.

Nåt kabelfel från elstyrningen i dörren? Dyrt?

Bilen har gått nästan 14 000 mil, har en krånglande gasfunktion och lite annat som jag velat åtgärda men tveksam nu om det är värt det. Får väl inte mer än 20 000 för den men vore tacksam för lite råd ang elen om nån tror sig veta.

Mikael
Hej!

Felet sitter med största sannolikhet i själva enheten i förardörren där fönsterhissknapparna och sidospegeljusteringen sitter. Denna enhet kallas för Driver Door Module (brukar förkortas DDM och motsatsvis PDM på passagerarsidan). Det är ett vanligt fel att dessa börjar spöka på tidiga årsmodeller, särskilt 2002 verkar det som.
Jag vet inte vad en ny enhet kostar. De går att köpa på skroten för mänskliga pengar, men det är som alltid med elektronikprylar lite av en chansning. Om du köper en från skroten så se till att få en med rätt artikelnummer (!). Dvs ta lös den gamla enheten först. Själva bytet gör man enkelt själv genom att ta loss dörrklädseln, koppla ur kontakterna ur enheten och ta lös den. Montering i omvänd ordning.

/Jeppe
Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]