Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Starscream
Bytte stötdämpare fram, båda två.

Nu då man kör så gnekar det lite och tar jag tag i framskärmen och lyfter sakta uppåt så låter det "Gneeeek".
Nästan likadant gnek på båda sidorna t.o.m.

Det är ursvårt att höra vart det kommer ifrån, är det något jag missat?
av Starscream
Det tror jag inte, hade ju lös allt då jag bytte dämparen och gjorde rent i samband med det.

Jag misstänker att det är lagren som nu börjat röra sig och låter av det men vill ju vara säker innan jag byter, ett sjuhelv****es jobb.
av Starscream
Måste ju lös med fjäderbenet, det är ganska jobbigt.

Men jag börjar misstänka att jag inte fått dit de där slangarna på fjädrarna riktigt långt ner.
av lennart lundberg
Hej igen!

Pröva Arnes tips först som är nästan gratis.
På min bil fanns det ett mellanlägg (Volvo original) på det nedre varvet på fjädern, som jag förmodar motsvarar hans tips om en trädgårdsslang.
Av den anledningen gick jag vidare med min felsökning.
Det jag gjorde och fann felet, var att spänna fast stålbussningen i ett skruvstäd. Vrid sedan på den gummikladda delen som fjädern vilar emot. Fick då fram samma gnek som har hörts inne i min bil. Bussning hade delvis slät i vullkningen.
Bilen har nu rullat ½ år utan oljud.

Lennart
Användarvisningsbild
av Perra83
Fjäder mot fjäder brukar kanske inte gneka.

Det ska ligga en isolator i botten mellan tallrik och fjädern sedan kan man ha en isolator på nedre varven av fjädern men där går det lika bra med trädgårdsslang :lol:
Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]