Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olof102
Hej,
min mamma har fått lite problem med sin V70 2,4t 2001. Enligt henne skriker det jättehögt ur motorrummet.
Min första tanke var hon har säkert fått en sten mellan bromsskivan och beläggen.

I alla fall, när jag väl lyssnar på de skriker det faktiskt jättehögt från höger sida motorn (vxlåds sidan). Dock inte alltid, det verkar som de kommer och går. Ibland går det att köra långa sträcker utan minsta ljud.

Någon som känner igen de?

De upphör SÅ FORT man trampar på kopplingen!

FILM: http://sv.tinypic.com/r/2u8gd52/8
av olof102
Japp, vänster sida sett i färdriktningen!

Kan ett kasst urtrampningslager skrika så? Är inte de obelastat när kopplingen är uppsläppt?

Det kan inte vara något i växellådan?
Användarvisningsbild
av Perc
Lagret kan skrika då det är obelastat och tystna då det belastas lite. Ganska normalt. Åtgärden innebär kopplingsbyte för man byter självklart inte bara lagret när man har gjort sig besväret att riva ner alltihop. Sen vet jag inte hur det är med den beryktade vevaxeltätningen på 2000-talsmotorerna men på en 90-talare ska man byta den också. Den kostar en spottstyver och brukar börja läcka.

Men om du lämnar in på verkstad för att få det åtgärdat så låt dem felsöka och bilda sig en egen uppfattning, det blir bara dyrt om du "tvingar" dem att byta kopplingen utan felsökning och felet kvarstår.
Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]