Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Varmt tack för alla svar! Jag hoppas att fler än vi kan ha glädje av dem. Vi provkörde några bilar igår och här är vad vi kom fram till:

Skoda Octavia kombi 2006: Snygg bil som såg lovande ut men när vi väl körde iväg med den så kändes den lite "svajig", dvs den låg inte så tungt på vägen. Skälet är kanske att den är lättare än en Volvo. Vi upplevde en viss risk för åksjuka i den (men det är förstås individuellt). Dessutom var den något för smal i baksätet för just våra behov (vi har djurtransporter som måste kunna sättas bedvid varandra).

Audi A6 2004: Rätt häftig och udda "retrobil", kändes som att köra en amerikanare från 80-talet och inredningen såg ut så också ungefär. Inget jag ville betala för, eftersom bilmodellen kändes så gammal.

Ford Mondeo 2006: Kanske en bra bil, snygg var den i alla fall. Vi kände dock att den var lite fel och vi är lite misstänksamma mot Ford som märke så vi provkörde den inte.

Volvo V70 2004 (17000 mil): Direkt när jag öppnade bildörren till passagerarsätet kände jag mig hemma (vi kör ju i och för sig 850 idag). Interiört kändes den modernare än den nya Ford Focus vi hyrde förra veckan. Utymmena var bäst av alla dessa bilar och bagageutrymmet enormt. När vi provkörde den märkte vi att motorn fungerade väldigt bra och över huvud taget var bilen som vår nuvarande fast tio år nyare och väldigt välbehållen och dessutom väldigt snyggt himmelsblå...

...så vi köpte den! :) Den var också precis nedsatt i pris så när jag nu i efterhand jämför med Bilweb verkar vi ha gjort en rätt bra affär.

Ska bli jättekul att köra den i morgon då den är färdig för leverans. Det enda jag är lite missnjöd med är bränsleförbrukningen i V70, men huvudsaken är ju att man får en bil man trivs med och kan använda på ett bra sätt.

Tack igen!

Petter
Användarvisningsbild
av svergie2
petter2013 skrev:Hej!

Varmt tack för alla svar! Jag hoppas att fler än vi kan ha glädje av dem. Vi provkörde några bilar igår och här är vad vi kom fram till:

Skoda Octavia kombi 2006: Snygg bil som såg lovande ut men när vi väl körde iväg med den så kändes den lite "svajig", dvs den låg inte så tungt på vägen. Skälet är kanske att den är lättare än en Volvo. Vi upplevde en viss risk för åksjuka i den (men det är förstås individuellt). Dessutom var den något för smal i baksätet för just våra behov (vi har djurtransporter som måste kunna sättas bedvid varandra).

Audi A6 2004: Rätt häftig och udda "retrobil", kändes som att köra en amerikanare från 80-talet och inredningen såg ut så också ungefär. Inget jag ville betala för, eftersom bilmodellen kändes så gammal.

Ford Mondeo 2006: Kanske en bra bil, snygg var den i alla fall. Vi kände dock att den var lite fel och vi är lite misstänksamma mot Ford som märke så vi provkörde den inte.

Volvo V70 2004 (17000 mil): Direkt när jag öppnade bildörren till passagerarsätet kände jag mig hemma (vi kör ju i och för sig 850 idag). Interiört kändes den modernare än den nya Ford Focus vi hyrde förra veckan. Utymmena var bäst av alla dessa bilar och bagageutrymmet enormt. När vi provkörde den märkte vi att motorn fungerade väldigt bra och över huvud taget var bilen som vår nuvarande fast tio år nyare och väldigt välbehållen och dessutom väldigt snyggt himmelsblå...

...så vi köpte den! :) Den var också precis nedsatt i pris så när jag nu i efterhand jämför med Bilweb verkar vi ha gjort en rätt bra affär.

Ska bli jättekul att köra den i morgon då den är färdig för leverans. Det enda jag är lite missnjöd med är bränsleförbrukningen i V70, men huvudsaken är ju att man får en bil man trivs med och kan använda på ett bra sätt.

Tack igen!

Petter
Kul, grattis!!
Tack!

De ringde från bilfirman och berättade att servicelampan hade börjat lysa när de körde in bilen i utställningshallen efter vår provtur. Så nu bjuder de på en verkstads service av bilen också. :)
Användarvisningsbild
av Perc
Det är lite sent nu men jag tänkte ändå knappa ned mina tankar.

V70 2004 - Dåliga innerutrymmen jämfört med en 855:a. Baksätet är pinsamt dåligt för klassen. Det beror helt klart på att man som förare sitter långt bak i bilen bakom en lång motorhuv, fet instrumentbräda och lutande vindruta. Dålig vägkänsla, tycker jag. Fina stolar givetvis, det är Volvos grej. Elhissar? Tja, man har inte kunnat köpa någon volvokombi med vevar sedan 855 gick ur tiden och det är ju knappast nåt man kan kalla för en lyxpryl. Dålig svängradie. Den feta instrumentbrädan som jag nämnde är trevlig när man sitter bakom den, men det blir pinsamt när man ska klämma in en fullvuxen bakom sig. Så dåligt baksäte får en stor bil helt enkelt inte ha.

Skoda Octavia 2004-2013 - Jag har en sån, en 2012:a. Bullrar mer än en Volvo, givetvis, den är ju mycket billigare också. Bättre väghållning än en V70 tycker jag, roligare att köra. Tajtare svängradie. Jättestort bagageutrymme, vettigt baksäte och garanterat tillräckligt med benutrymme fram oavsett hur lång du är. Sitter man med stolen långt bak så kommer mittstolpen lite onödigt långt fram. Den är dock smal i kupén, man sitter inte gärna tre i bredd någon längre sträcka. Men det gör man inte i en V70N heller. :) Bakvagnen hanterar tung last ganska dåligt. Tre fullvuxna i bak och lite bagage på det så får man se upp för ojämnheter och svackor på ett helt annat sätt än med en Volvo, särskilt om Volvon har nivåreglering.

Ford - Jag vet inte, men jag tycker aldrig det varit nåt fel på fords kvalité? Focusarna rostade grymt kring millennieskiftet men det är 15 år sen nu. Och om man mekar lite V70N så märker man att det står Ford på prylarna lite här och var. :) V50 är ju kusin med Focus också för den delen.

Växellådan ska helst ha ny automatolja […]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]