Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Min handbromsspak har gått från att ta i normalt läge till att ta väldigt högt upp. (Alltså ingen gradvis försämring utan det har kommit plötsligt.)
Men i morse så var den plötsligt normal igen för att nu på eftermiddagen ta högt upp igen.
Någon som har någon teori om vad som kan ligga bakom?
Användarvisningsbild
av fisse
Storfot skrev:Min handbromsspak har gått från att ta i normalt läge till att ta väldigt högt upp. (Alltså ingen gradvis försämring utan det har kommit plötsligt.)
Men i morse så var den plötsligt normal igen för att nu på eftermiddagen ta högt upp igen.
Någon som har någon teori om vad som kan ligga bakom?
Justeringsmekanismen vid handbromsen? Eller backarna som gått sönder? Har det varit så länge? Inte hört något skramlande?
Användarvisningsbild
av wissel
Klassiskt fel. Dina backar har släppt från underlaget. Har du otur så snurrar någon lös bromsbandsdel och slår sönder rubbet...eller du åker på ett låst bakhjul .....fixa på studs innan det blir dyyrrt...
wissel skrev:Klassiskt fel. Dina backar har släppt från underlaget. Har du otur så snurrar någon lös bromsbandsdel och slår sönder rubbet...eller du åker på ett låst bakhjul .....fixa på studs innan det blir dyyrrt...
Hade likadant på min: Ibland tog den direkt, ibland kunde man dra den "upp i taket". Alla 4 bromsbanden hade släppt på min.
av Storfot
Jepp, visst var det backarna som separerat på ena hjulet.
Hur är det med justering, är det enbart vajern man justerar inne i bilen? Det verkar inte finnas några justeringar vid hjulen vad jag kunde se och rephandboken nämner inga andra justeringar heller.
Användarvisningsbild
av wissel
Storfot skrev:Jepp, visst var det backarna som separerat på ena hjulet.
Hur är det med justering, är det enbart vajern man justerar inne i bilen? Det verkar inte finnas några justeringar vid hjulen vad jag kunde se och rephandboken nämner inga andra justeringar heller.
Jepp inne i bilen som gäller......bra att du kollade så snabbt. Gott jobbat. :-)

Växellådan ska helst ha ny automatolja […]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]