Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
åk till närmsta besiktningsstation, oavsett vilket företag det är, och berätta att bilen bromsar dåligt och be att få göra ett bromsprov.
Min erfarenhet är att de ställer upp kostnadsfritt på dessa enklare kontroller ur rent säkerhetsperspektiv.

har också upplevt det du pratar om, men på en chevrolet silverado. man fick ta tag i ratten och trycka sig ner på bromsen.

om du får låga KdekaN så skulle jag kollat servon direkt.
av *pettson*
Ber om ursäkt för tystnad, problemet är ju att felet inte alltid ger sej till känna. Men nu har jag helt sonika bytt bil så länge för att få bukt med det här.

Jag har nu pendlat med bilen för att hamna i alla upptänkliga lägen. Och.. *trumvirvel*.. Det är lådan som inte släpper vid inbromsning, oavsett vilken växel jag egentligen befinner mej på.
Dels så bromsade jag hårt ifrån olika hastigheter upprepade gånger för att tvinga bilen. Det var en utdragen bestämd hård inbromsning varje gång. Då kunde jag tydligt känna hur bilen växlade ner i inbromsningen och hur bromsverkan förändrades vid nedväxlingen så att säga ( du känner hur det driver på, blir uppehåll och sen driver igen. Det betyder att bilen fortfarande driver vid inbromsningen. Samtidigt finns inga koder på det, inga missljud inget egentligen som jag kan spåra.
Gör jag om detsamma, men petar in neutral varje gång så blir också bromsen helt annorlunda givetvis. Bromsarna blir ju riktigt bra då inget ligger i och driver.
Samtidigt har jag läst all info som jag hittar och lådan får ju information från två håll om att jag bromsar. Dels via ABS systemet och dels via pedalsensor.

Jag har involverat volvomekar i det som jag personligen känner, men jag har insett att dom får egentligen aldrig veta vad något gör. Dom ska bara *göra det..
Man rycker lite på axlarna och säger att det kan vara så att styrdonet till lådan behöver programmeras om. Kanske är det så? Men å andra sidan när man frågar om vilka uppdateringar som görs genom programvaran så finns inte heller nåt svar där.

Kanske är jag bortskämt efter att ha jobbat med ett lågprismärke som Opel, men å andra sidan fick man papper på varje uppdatering. Man fick veta exakt varför den uppdateringen fanns och vad den gjorde, oavsett vad som skulle uppdateras. Det verkar man alltså inte veta på mekanikernivå inom volvo.

Jag tar gärna emot tips och ideer om någon känner någon tanke som är outside the box så att säga.
av rid54
En tanke (kanske utanför lådan?) är ju att även om lådan inte "släpper" så ska det ju inte komma någon dragkraft från motorn, eftersom motorn rimligen bör gå till någon sorts tomgångsmode när man släpper gasen. Jämför gamla "helmekaniska" automatare, där "släppte" inte lådan vid inbromsning, men det drev ju inte ändå när man släppt gasen. Alltså: Kan det vara nåt med pådraget? Om bilen har "drive by wire" -system för gasen, finns det någon möjlighet att det är nåt knas på den avdelningen? (dvs den fattar inte att man släppt gasen)
av SubMarine
Kan det vara så att lådan momentstyr motorn för att få till en mjuk nedväxling och att detta då leder till att det känns som att lådan driver? Har du testat att nollställa eventuella adaptioner i växellådsstyrenheten (och kanske även i motorstyrenheten) ?
av *pettson*
Hmm. Motorn är ju programmerad att även ta motorbroms, därmed kan den inte släppa helt frihjul när man tänker till.
Däremot borde jag ju köra nollställning adaption ihop med en inlärning innan jag spånar vidare. Får bli till helgen.
Måste även se om bilen har pedallägesgivare så den vet hur fort och hur hårt jag bromsar. Så in i vida i veckan o adaption i helgen.
Bockar o bugar sålänge.
Användarvisningsbild
av wissel
Adaption via Vida görs väl endast när någon del är utbytt i lådan ?
Enligt inkörning efter Adapton/Nollställning med Vida så är det väl på vippen
att man behöver Mantorp för att lära in lådan igen ?
Kanske liknande resultat med att lyfta Minuspolen ett par timmar ?
Bara en tanke !!
Användarvisningsbild
av milktrucker
wissel skrev:Adaption via Vida görs väl endast när någon del är utbytt i lådan ?
Enligt inkörning efter Adapton/Nollställning med Vida så är det väl på vippen
att man behöver Mantorp för att lära in lådan igen ?
Kanske liknande resultat med att lyfta Minuspolen ett par timmar ?
Bara en tanke !!
har resetat adaptionen på lådan, inga som helst problem. Lådan växlar likt tidigare.
Användarvisningsbild
av wissel
Då har du troligen endast resettat Oljeräknaren !
och OM du har nollat Adaptionen så har du gjort fel efteråt isf. :???:
Användarvisningsbild
av milktrucker
wissel skrev:Då har du troligen endast resettat Oljeräknaren !
och OM du har nollat Adaptionen så har du gjort fel efteråt isf. :???:
inte jag som gjorde.....

men då är det väl bara att slänga lådan o köpa ny då? :mrgreen:

lådan fungerar, växlar mjukt o fint. undantaget en kort fördröjning av lock-up på 3:e steget.
av M52TU
En ide är att koppla in en OBD-läsare och läsa av spjällvinkel och/eller luftmassa under inbromsning.
Spjäll-läge(%) tror jag en är en obligatorisk PID som måste finnas.

Viktigt är väl då att det är spjäll-läge och inte gaspedalsläge.
Luftmassa borde väl också gå att tjuvkika på, likaså lambda.

Växellådan ska helst ha ny automatolja […]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]