Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xayide
Skall en lmm se ut enligt bild eller är det nåt skit som sitter där?

Bilen praktiskt taget slukar bensin i propiösa mängder dvs över 1.3 liter milen och på det sista känns det som den är över 1.5 men färddatorn visar inte detta. Bilen vid tomgång luktar bränsle, dvs fet blandning. Tomgången har alltid varit låg typ 800 varv och något ostadig. Har dessutom alltid tyckt att den kväver sig själv om man har lite för låga varv och trycker plattan i botten. Vet inte exakt hur väderlek påverkar detta.

Kopplade ur lmm och tyckte väl att den gick bättre men kan ju lika gärna vara en föreställning pga att man vet om förändringen.

V70-01
Bilagor
image.jpg
image.jpg (167.17 KiB) Visad 2249 gånger
image.jpg
image.jpg (1.5 MiB) Visad 2253 gånger
av rid54
Hittade detta på "nätet":
P1103 Mass air flow (MAF) sensor in range but higher than expected
Luftmängdmätaren anger uppenbarligen lite för mycket luft, utan att vara helt åt skogen. Så nåt i den avdelningen är det nog som strular.
japp de där hittade jag så det var anledningen till att jag tittade på LMM. Men som sagt jag är osäker på hur den skall se ut när den är som den skall. Det är väl termistorn jag fotat men jag tycker den ser lite konstig ut, det bruna ser ut att inte hör hemma där. Men jag frågar för jag är helt osäker på detta.
av rid54
Det med termistor känns som det är en tempmätare för intagsluften. LMM är väl en tråd eller ett band som ska hettas upp och hållas på konstant temp av ECU, som måste köra igenom olika mycket ström beroende på luftmängden, dvs jag är inte säker på att bilden visar den operativa delen av LMM.
P0171 = ECM-262A Adaptiv lambdareglering - Övre gräns

Felkodsinformation

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle-/luftblandningen I tomgång respektive undre och övre dellastområdet. Om bränsle-/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt i tomgångsområdet kommer felkod ECM-262A att sättas.

Ersättningsvärde
inget

Felorsak
Övre gräns:
luftläckage insug
luftläckage avgassystem
defekt lamdasond

Undre gräns:
luftläckage insug
högt bränsletryck
läckande insprutningsventiler
defekt luftmassmätare
förorenad motorolja
för hög oljenivå
defekt lamdasond

Felsymptom
inget

P1103 Kan jag inte hitta nåt om, finns inte i korsreferenslistan i VIDA
Aha, hmms främre lambdasond byttes av tekniker på verkstaden för 1.5 år sen då den första hade gått sönder. Kan han glömt något annat / inställningar / rengöring kanske....?

Känns som om jag skall lämna in den. Skall kika på färddatorn i imorgon hur mycket den drar samt jämföra med och utan lmm inkopplad hur den går.

Av ditt inklipp från vida pekar det ju på "övre gräns"
Lutar åt att gå igenom ALLA vakuumslangar först får vi se..... Hittade faktiskt en som såg ut att läcka den går till power steering / servostyrningen. Det är den slang som går in i påfyllningsburken i botten. Ser nästan ut som burken läcker för det är lite gegga på burken från mitten och neråt. Kanske inte är så bra.....

Växellådan ska helst ha ny automatolja […]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]