Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Det är dags att byta kamrem och vattenpump på min V70 170k -04. Mekonomen ska ha 2350 kr endast för jobbet, men hur lång tid kan det ta att byta det själv? Jag har en bekant som är en mycket duktig hemmamekaniker, hur lång tid kan han med mig som hantlangare tänkas behöva för att byta detta, om man tar det lugnt? Han tar 250 kr/timma så det innebär 9,5 timmas jobb innan jag går plus minus noll mot en van mekaniker på Mekonomen? Tacksam för input ..
Användarvisningsbild
av Vojje
CarlRo skrev: Han tar 250 kr/timma så det innebär 9,5 timmas jobb innan jag går plus minus noll mot en van mekaniker på Mekonomen? Tacksam för input ..
det stämmer inte eftersom det ingår moms i Mekonomens pris som går rakt in i statskassan till vård, utbildning etc.
Dessutom ingår det garanti i Mekonomens jobb.
av CarlRo
Vojje skrev:
CarlRo skrev: Han tar 250 kr/timma så det innebär 9,5 timmas jobb innan jag går plus minus noll mot en van mekaniker på Mekonomen? Tacksam för input ..
det stämmer inte eftersom det ingår moms i Mekonomens pris som går rakt in i statskassan till vård, utbildning etc.
Dessutom ingår det garanti i Mekonomens jobb.
Du förutsätter att detta är "svart" men det är "vitt" så du får spamma någon annans tråd. Jag frågade om uppskattad tidsåtgång för detta, inte en moralpredikan om skatter, skärp dig för fan.
av *pettson*
Bättre fråga meken hur lång tid han behöver? Han borde veta bäst. Meken behöver förmodligen ha samma tid som mekonomen på sej att göra jobbet. Troligen lite mer tid dessutom, ifall han inte gör dessa bilar så ofta..
Men gör han det för 250kr i timman inkl försäkring och garantier om nåt uppstår, så är det inte ens värt att börja räkna.
av fyllet
Jag har en 2.5t som jag bytte kamrem på förra sommaren och det tog mig runt 2 timmar. Det var enbart remmet jag bytte.
Med tanke på att jag ALDRIG bytt rem på en sådan motor tidigare så är jag rätt stolt och idag funkar bilen fortfarande :lol: .
Överdrivet om det skall ta 9.5h för jobbet tycker jag.

Växellådan ska helst ha ny automatolja […]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]