Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fagge17
Är det nån som kan tala om för mig vad det ska vara för olja i automatlådan i en xc70 från 2002?
Kan man byta el fylla på oljan själv i dom?
Användarvisningsbild
av wissel
Just olja till Automatlåda tycker jag det är Volvo Originalolja som gäller, annars kan jag tycka
det mesta duger till typ motor osv. men INTE till Autolådan. Du fyller i det hålet som stickan
sitter i, inget annat gäller för då pajjar du lådan..lite pilligt men med slang o tratt så går det...:-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
oljan, till volvos 5-stegade låda, måste uppfylla JWS 3309. Finns många oljor som gör det, bl a castrol, mobil, volvos egna och Q8 oils.

har själv använt Q8 unitrans JK pga lättillgängligt och halva priset mot de andra. Går åt många liter.
Finns olika sätt att byta olja på, men kort förklarat så måste motorn får driva lådan som får pumpa ur oljan, annars kommer det inte ut mer än någon liter eller 2.

ett enkelt alternativ:
lådan pumpar själv om du lossar slangen till oljekylaren och låter oljan gå ner i en dunk i stället. Samtidigt måste lådan suga nya oljan via returslangen. Oljan i kylaren får rinna ut själv, och du får fylla på motsvarande mängd när du kopplat ihop slangarna med kylaren.
Användarvisningsbild
av wissel
Du beskriver Sköljning av lådan, går åt ca 14-16 liter när jag gjorde detta på min V70.
Men endast byte vilket är det vanligaste brukar bli 2,5 - 3l olja. När vi sköljde min tog vi av den
övre anslutningen på oljekylaren och pumpade ut med motorn igång ca 0,5 l. i stöten, fyllde på via stickan osv.
Tog en stund ock på min V70 blev det 16 l. innan oljan blev " Hallonsaft"....
Användarvisningsbild
av milktrucker
wissel skrev:Du beskriver Sköljning av lådan, går åt ca 14-16 liter när jag gjorde detta på min V70.
Men endast byte vilket är det vanligaste brukar bli 2,5 - 3l olja. När vi sköljde min tog vi av den
övre anslutningen på oljekylaren och pumpade ut med motorn igång ca 0,5 l. i stöten, fyllde på via stickan osv.
men hallå, lådan rymmer omkring 8 liter?
då kan du ju inte nöja dig med att byta 1/3-del....

eller du kanske bara byter 1/3-del av motoroljan också? :lol:
Användarvisningsbild
av wissel
milktrucker skrev:
wissel skrev:Du beskriver Sköljning av lådan, går åt ca 14-16 liter när jag gjorde detta på min V70.
men hallå, lådan rymmer omkring 8 liter?
då kan du ju inte nöja dig med att byta 1/3-del....

eller du kanske bara byter 1/3-del av motoroljan också? :lol:
Nej. :-)

Växellådan ska helst ha ny automatolja […]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]