Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa,
Ska ut o resa på måndag och ska ställa bilen på en långtidsparkering i 2 veckor. Vad kan hända rent maskinellt med bilen när den står så länge?
Någon som har några tips angående detta?
Inget för två veckor. Har du osis har du kasst batteri och då kan det behöva underhållsladdas.
Min stog 1 månad på Kastrup i vintras. Bromsarna satt rejält fast men lossade efter ett antal gungningar, hade bara 10cm framåt att gunga på så nästa gång kommer jag parkera med fronten utåt.
Var orolig för batteriet men det var lungt. Tror många flygplatsparkeringar har servicebilar för starthjälp också.
para skrev:Tror många flygplatsparkeringar har servicebilar...
kanske kan man be dem att starta upp maskineriet typ varannan dag och blåsa ur den ordentligt :-)-)
Hade en 244 GLT med en stereo som jag visste drog lite ström även om den inte var igång (radiostationsminne etc innan det fanns backup batterier) och ett eftermonterat Defalarm, så jag krokade av batteriet inför en tvåveckorsparkering på Landvetter och blev hånad av polaren som tyckte Volvo var skitbilar.. När han kom hem en vecka tidigare än mig visade det sig att han glömt parkeringsljuset på sin SAAB turbo... :D :D :D hade varit kul att höra vad han muttrade när han fick köpa starthjälp för 400:-
min syrra hade en 360 en gång den starta inte mupparna som skulle fixa det på flygplatsen koppla plus o minus fel
genratorn pajja trots detta skulle de ha betalt av syrran :-O) .

vem tror ni fick åka o fixa bilen å vända på muppen så degen trilla ur fickorna pån
kallt som fan var det med tvivlar på att ts kommer ha nåra battri bekymmer så här års om allt är bra med bil o battri.

hasse.
av svda
Jag mätte på kul vad min V70 -05 drog från underhållsladdaren som varit inkopplad några dagar och kom fram till ca 1 W. Laddaren höll spänningen runt 12,75 V, så det stämmer nog ganska bra med vad bilen förbrukar. Nu var detta med upplåsta dörrar och följaktligen utan aktiverat larm, men det ligger antagligen runt 1 - 2 W under normala förhållanden. Räknar man på 2 W och 14 dagar blir det 680 Wh dvs ca 60 Ah, så det är en betydande del av kapaciteten som försvunnit, men det skall sommartid inte vara omöjligt att starta med ett friskt batteri.
Det går att koppla bort batteriet och sedan låsa en V70 tror jag, men att sedan öppna den är inte helt enkelt, så den bortkoppling bör man nog låta bli.

Växellådan ska helst ha ny automatolja […]

Bilen offline

Detta hände mig efteråt senaste mjukvar[…]

Köpa kompressor nivåreglering

Ja då var kompressorn bytt, blev tillslut de[…]

Nej, men att ha två bilar bara för att […]