Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enander
Hej! Jag har precis köpt en volvo V70 av en bilhandlare som annonserade den som -07 men när jag går in och kollar på transportstyrelsen står det -06. Kan det vara årsmodell -07 som är uttagen -06 eller har jag blivit lurad? Spelar egentligen ingen roll för min del men vill gärna veta vad jag har för årsmodell på bilen med tanke på reservdelar osv. Har även letat info om en bluetooth adapter då de inte finns någon möjlighet att koppla in telefonen med ex spotify. Vet att de finns olika aux-adaptrar men skulle vilja ha en bluetooth istället för att slippa sladdar plus kunna använda knapparna på ratten för att byta låtar osv. De bluetooth lösningar jag hittat funkar nämligen enbart på -07. Ny här på forumet så hoppas jag lagt tråden rätt, annars får en moderator gärna flytta den till rätt plats.
av Robban_T5-R
Har för mig att det har med EU-regler att göra. Tidigare så bestämde tillverkaren vilken årsmodell som bilen skulle få men nu får Bilen sin årsmodell det datum den registreras, men sen ger tillverkarna den ett modellår så man kan se vilken utrustning eller vilket utförande bilen är av. Oftast blir väl bilar som tillverkas sent på hösten nästkommande modellår då det är då biltillverkarna gör sina ändringar inför kommande år, är lite osäker där :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla ditt chassinr: 8 siffror bakifrån = Modellår.
av Robban_T5-R
som sagt gå in på Transportstyrelsen igen, kolla siffran nr. 8 räknat bakifrån :wink: Det står även tillverkningsdatum lite längre ner, är den tillverkad 2006-10,11 eller 12 så kan jag nästan lova att det är modellår -07 :wink: :wink:
av Arnold
Vägtrafikskattelagen definierar fordonsår såhär:

5 § Med fordonsår avses den uppgift i vägtrafikregistret som anger ett fordons årsmodell eller, om sådan uppgift saknas, tillverkningsår. Om båda uppgifterna saknas i registret, avses med fordonsår det år under vilket fordonet första gången togs i bruk. Lag (2006:473).

Med tanke på vad som sagts tidigare i tråden och denna lagtext. Innebär detta att en bil kan ha ett fordonsår satt vid tillverkningen som utläses i chassinumret och ett annat fordonsår registrerat i vägtrfikregistret? Har sett många gånger på Bytbil att de som säljer anger att fordonsåret är ett år senare än vad fordonsregistret säger. Sedan skriver de att de reserverar sig för felskrivningar. På detta sätt tror de att de kan friskriva sig från sitt bedrägeri. Olkarheterna kring fordonsåret är ett problem för om det är en 06 eller 07 har ju en viss prismässig skilnad. Det var ju en del förbättringar på s80 och V70 mellan 05 och 06. Då vill man ju att det ska vara en 06 om det stått i annonsen.
Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt me[…]

Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]