Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Är verkligen Xc70 så mycket billigare att äga än XC90,ibland inbillar jag mig att XC90 har ungefär samma ägandekostnad. Skatten på min XC70 d5 awd aut ligger på 6325kr om året. Min T5 jag hade innan drog oftast runt 1.18-1.25 jämfört med xc70 diesel med samma körsätt 0,90-0,95. :)
av Lodarn79
Tack för alla erfarenheter! Skönt att ingen verkar ha haft problem med fyrhjuldsdriften i alla fall. Det är nog det som jag oroat mig mest för. Småfel tycker jag man får räkna med, utbyte av slitagedelar likaså och behöver inte kosta skjortan eftersom jag planerar att göra enklare saker själv. Såg att delar är ganska billigt i tyskland dessutom. Jag har ett objekt som jag sneglar på som nu känns än mer aktuellt!

/Lodarn
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
simonhalmstad skrev:Är verkligen Xc70 så mycket billigare att äga än XC90,ibland inbillar jag mig att XC90 har ungefär samma ägandekostnad. Skatten på min XC70 d5 awd aut ligger på 6325kr om året. Min T5 jag hade innan drog oftast runt 1.18-1.25 jämfört med xc70 diesel med samma körsätt 0,90-0,95. :)

Jag anser det. Skatten på min gamla XC90. 7024:- Skatt på XC70 5253. Förbrukningen skiljer ganska mycket också. Tex, Från Nynäshamn kom jag max till Härnösand med Xc90in, Xc70 kom jag till Skellefteå. 70 liter rymmer tankarna. Däcken blir dyrare för dem är större. (Om man är laglig)
av Henryk
I mitt fall jämför jag xc90 d5 06 och xc70 d5 07, båda automat.Bytte till xc70 för att jag fick för mig att xc90 var för stor/dyr för mig. Upplever ingen större skillnad i kostnader. Lite mer sopp, 1,5 dl /mil i värsta fall, en knapp tusing mer i skatt, nån tusenlapp dyrare försäkring. Samma servicepriser, samma prylar som kan paja. Mycket roligare att äga och köra xc90.... Hajar inte folk som köper dessa bilar med manuell låda, förstör ju hela känslan. Om man köper en relativt lyxig och dyr stor bil, och sen ska köra manuellt för att spara soppa... Hajar inte, en suv/lyxbil?/jättekombi ska ju köras med automat ! Tycker jag iaf... (Kan inte komma på nån ny lyxbil eller sportbil i det exklusivare segmentet som sälj med manuell låda :-)
Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Bör inte vara någon skillnad. Samma mot[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]