Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GWS
Har en fråga om kopplingen på min S80 99-00 2.4 140hp, den tar nästan direkt när jag trycker ned pedalen. Det går väl an men blir lite lurigt när jag släpper upp pedalen och ska iväg på ettan, vid trafikljus osv. Det är inget fel på funktionen på koppingen i sig utan fenomenet är att själva dragläget är så förbaskat kort, max ett par centimeter. Har letat på nätet men hittar inget som liknar det här direkt. Har kollat funktionen på kopplingscylindrarna och de verkar ok efter vad jag fått fram. Har haft det problemet sedan jag köpte bilen och kopplingen var bytt strax innan efter ett läckage i vevaxeltätningen.

Skulle vilja att ha större omfång på själva dragläget och samtidigt flytta läget så kopplingen börjar ta längre ned mot golvet. Av gammal vana trampar man pedalen i botten när man frikopplar. Resultatet blir nu när man släpper kopplingen att inget händer förrän pedalen är nästan helt uppe och då kommer "allt på en gång".

Går det att öka "indexet" för att få ett större område för dragläget, menar inte att ändra slaglängden?
Går det att justera "när" kopplingen ska börja ta?
av rid54
Gissningar kan man väl ha... Vid kopplingsbytet kanske någon returfjäder för urkopplingsmekanismen glömdes bort (gissning nr 1). Då blir det kort verkansväg på pedalen (alltså på bilar som har hydraulkoppling och returfjäder för mekanismen). Det kan också vara nåt lurt med huvudcylindern, som gör att pedalkänslan blir konstig (gissning nr 2). Jag tror i sammanfattning att man behöver undersöka hur urkopplingsmekanismen funkar och då lär man behöva nån handbok eller motsvarande som beskriver hur det ska vara.
av GWS
Det var min svåger som ägt bilen sedan den var ny och den var närmast pedantskött. Bilen hade också varit på mellanservice på Bilorama vid flera tillfällen eftersom han inte kört den mycket. Han hade försäkring som täckte kopplingsbytet på Bilorama och jag har en helt bunt med papper på allt som utförts under tiden han ägde den. Sedan har jag också haft tankar på att någon justering kanske inte blivit riktigt rätt vid bytet. Vad det än är så beter sig kopplingen helt annorlunda på min bil mot allt annat jag kört.

En mer teknisk fråga till er som jobbat med kopplingen är om det går att flytta läget på någon av cylindrarna? Om kolvstången på ex. huvudcylindern påverkas av längre ut eller in utmed pedalens arm kommer också spannet/vidden på dragläget att bli förändrat. Eller om detta kan göras vid slavcylindern?
Tanken är om cylinderlägat kan justeras i längdled utmed någon arm?
Eller är jag helt ute och reser?
Köpråd S60

Servar du själv, eller alltid verkstad??? Olj[…]

På min V60 2019 funkade det exemplariskt, me[…]

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]