Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha det där gick ju skitdåligt. Kopplade på luftman med 1kg tryck, kopplade på en slang på nippeln, öppnade nippeln och det rann ut liiite bromsvätska. typ 5cm in i slangen. Sen rann lite ut nedåt istället för in i slangen, vilket kändes skumt då slangen satt supertajt kring nippeln. Nippeln satt förresten ashårt från början så jag sprayade på någon rostlösarspray först. Det satt förresten ingen gummiplupp på nippeln på den sidan jag försökte med (vänster fram) - det ska det väl vara?

Provade med nästan 2kg tryck istället, ingen skillnad. Luftman'en var monterad som den skulle (såvitt jag vet).

Efter att ha bränt för mycket tid på det så struntade jag i bromsvätskebytet, skiftade på sommarhjulen och drämde igen garageportsdörren utan att ha levlat upp till nästa skiftnyckel i haynesboken. Besviken!
När du "hämtat dig" litet efter din första erfarenhet av att jobba med Luftman så kan du se tillbaks till din första erfarenhet. 1 bar (och tydligen också 2 bar) är för litet tryck för att det skall fungera bra. Det är väl bra att du vet det nu. Då är det dags att dra erfarenhet av denna kunskap och testa med 2,5-3 bar. Fast akta så att locket inte flyger av (eller börjar läcka luft).
Du kanske först skall kolla så att inte luftskruven är igensatt (lätt hänt om gummihättan saknats). Det är inte alls ovanligt att dom är det.

Och skulle du inte bli nöjd ändå så finns det andra varianter att ta till som är säkrare, enklare och dessutom går fortare. På't igen bara! Övning ger färdighet!

Jag känner precis igen mig från när jag började meka bilar på 60-talet. Fortfarande lär jag mig något nytt varje gång jag "är i garaget"

Per L

PS! Visst skall det sitta en gummituta på luftnipplarna. För att inte dessa skall fastna i sina gängor brukar jag dels smörja in gängorna med kopparpasta och dels, när man är klar och luftskruven är åtdragen, pensla på litet halvtunn "dinitrol" på skruven och på bromsoket där skruven sitter inskruvad. Förhoppningsvis hindrar man åtminstone ett tag fukt och vatten att tränga in och göra så att skruven börjar rosta (fast).
oel skrev:Jaha det där gick ju skitdåligt. Kopplade på luftman med 1kg tryck, kopplade på en slang på nippeln, öppnade nippeln och det rann ut liiite bromsvätska. typ 5cm in i slangen. Sen rann lite ut nedåt istället för in i slangen, vilket kändes skumt då slangen satt supertajt kring nippeln. Nippeln satt förresten ashårt från början så jag sprayade på någon rostlösarspray först. Det satt förresten ingen gummiplupp på nippeln på den sidan jag försökte med (vänster fram) - det ska det väl vara?

Provade med nästan 2kg tryck istället, ingen skillnad. Luftman'en var monterad som den skulle (såvitt jag vet).

Efter att ha bränt för mycket tid på det så struntade jag i bromsvätskebytet, skiftade på sommarhjulen och drämde igen garageportsdörren utan att ha levlat upp till nästa skiftnyckel i haynesboken. Besviken!
Ibland måste man trycks lite på bromsen för det ska börja komma.
En del bilar går inte att trycka igen vätska på.
Lika som en del behöver man inte en trycka vätskan igenom utan bara öppna så rinner det själv igenom.

Då brukar jag ha luften med tryck på och trycka på bromsen (pumpa med bromsen)

Jätte bra att du har en slang på då ser du när vätska som kommer blir ny.

Sitter ventilen hårt. Spraya, slå rakt på den rakt in så den lossar i gängorna med hammare. Dock inte för hårt. Ett av dom bästa sätten att lossa hårt sittande nipplar. Vrid aldrig för hårt på en hårt sittande nippel. Samma som segdra den inte utan knyck lite försiktigt med små försiktiga ryck. Så den skakar loss, går inte lika lätt av då.

Har du inte lock på kan vara stop i nippeln, då kan du lossa hela nippel när du luftar eller nästan hela till det kommer runt om den sen skruva åt när den små läcker ut då får du inte in luft i systemet.

Sist men inte minst.
Vill du göra din luftman ännu lite mer avancerad kan du sätta en behållare på slangen som du fyller med broms vätska. Så slipper du lossa och fylla på utan bara låta luftmanen fylla på och trycka i ny bromsvätska på samma gång.

Samma som man brukar suga ur behållaren så mycket det går innan för att slippa att gamla och nya vätskan ska blanda sig med varann. Finns att köpa tryck luft drivna sugar på biltema till bra priser har jag för mig. Om du vill höra hur seriösa verstäder gör, dom suger före påfyllning.

Ge inte upp, nästa försök går bättre. Som Per L skriver du lär dig på vägen. Vi har alla gjort våra misstag i början.

Med vänlig hälsning,
Andis

Ps. skulle inte ta mer än 1 bars tryck. Många behållare är på tryckta och kan ploppa loss eller spricka under för högt tryck.
av oel
Skam den som ger sig tänkte jag nu när det var dags att skifta hjul på vår andra Volvo. Den här gången gick det bättre med bromsvätskebytet! Körde 2 kg tryck i reservdäcket kopplat till Luftman och bromsvätskan flödade nu som den skulle. Vet inte om problemet förra gången berodde på för lågt tryck eller igensatt nippel (det rann ju ut lite i början). Jag märkte att vid tredje hjulet blev det lite liknande symptom denna gången, men då var det Luftmanslangen som inte satt fast ordentligt på ventilen på hjulet. Kanske var det som hände förra gången.

Jag stötte på patrull på sista hjulet, vänster bak. Där var nippeln redan runddragen så det var omöjligt för mig att lossa den. Jag nöjde mig med att ha fått fräsch bromsvätska i nästan hela systemet. Luft i någon märkbar utsträckning var det inte heller i de tre nipplar jag lyckades öppna. Vilket får mig att tänka att egentligen hade jag nog inte behövt byta bromsvätska överhuvudtaget. Bilen fick senast bromsvätska bytt för 3.5 år sedan och en sån där Biltema-mätare visade att det inte var någon fara med vattenhalten i den. Men nu är det bytt i alla fall! :-)

Till nästa gång jag byter så vore det gott att kunna få loss den runddragna nippeln. Tar det i en annan tråd.

edit: Jag gick en kamp emot nippeln och vann.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]