Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !
Jag har en s60 2004 2.4 med automatlåda tror det är en 55-50 låda.
Varje morgon när jag startar bilen när det är ca 0 gradigt eller upp till 5+ så tjuter det när jag lägger i drive eller reverse läge.. Har på sista tiden märkt att om det är lite varmare än 10 plus så låter det inte alls lika länge/mycket. ibland tjuter det även i läge P. Jag vet inte om det har med växellådan att göra eller något annat men har i samband med service i veckan bokat in bilen för oljebyte i lådan. Jag köpte den nyss med 15000 mil på mätaren och tror ej dem bytt oljan innan då den växlar lite trögt ibland/hoppar.
Vad tror ni kunniga ? Kommer det från lådan eller från något annat ?.

Ljudet är exakt som på denna video fast avtar när bilen blivit varm/körd med 3-5 minuter.

Tack på förhand !
MVH
råsundatjuren skrev:Hej! När det tjuter,dra upp oljestickan,försvinner ljudet då så har du igensatt/defekt vevhusventilation,felet brukar sitta i oljefällan..(oftast)..
Testade nu och det var så. När jag drar ut oljestickan så slutar det att tjuta... Observera att det är som jag skrev bara när man lägger i "drive" eller "reverse" (automat). Men det kanske inte spelar någon roll ?

MVH

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]