Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Midaz
Hej Volvo!

Frugan kör en v70 2,4 (140hk) -01a. Röd med ca 25t mil på mätare. Ingen skönhet men startar alltid och känns för övrigt trygg...

Så här började hela spektaklet.

1. För ca 3månader sedan började SRS lampan lysa (service SRS omedelbart )

2. Någon vecka senare försvann möjligheten att spola framrutan med att dra spaken emot sig. Torkarna går igång så någon signal ifrån att man drar i spaken går fram men ingen spolarvätska. Spolar motorn är ok. Gjorde en fulkoppling i relälådan så att nu går både fram o bakrutans spolarfuktion när hon spolar bakrutan (som fungerar som vanligt).

3.Helljuset försvann för en vecka sedan. Relät "klickar" blå lampa tänds men inge helljus...

Till en början med så trodde jag SRS felet var isolerat. Typ det man Gogglat sig fram till. Dvs det kan vara allt mellan himmel och jord.
Men sen kom spolar bekymret och nu la helljuset av. Då började jag fundera om det inte kan sitta någon annat kul typ spakställ eller denna här rullkontakten som jag läst lite om i andra trådar.... Enkla annledningen till varför jag misstänker någnting i ratten är ju för att alla funktioner (äirbägen i ratten får väll ses som passiv) går igenom ratten på någe vis.

Någon annan som kan dela min teori eller avfärda den helt. Alla åsikter och tycken är välkommna!

Någon i Stockhomstrakten som läser / 0ar felkoder?

//Mikko
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag kommer bara ignorera det för tillfäl[…]

Intressant! Hade bilen inne på service f&oum[…]

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]