Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En liten varning till T6 ägare -99.
Min oljekylare till vxl lådan började läcka, upptäcktes endast pga att jag parkerar i eget garage. Vad jag kan se är kylarens infästning felkonstruerad utan möjlighet att röra sig när den blir varm och vill utvidgas (1.7 mm enl. min miniräknare) detta leder till att gaveln på kylaren knäcks med smygläckage som följd. Resultatet blir förmodligen vxl haveri eftersom det saknas indikering för låg oljenivå! Den nya kylaren har en ny typ av infästning som medger att den kan röra sig. Detta tyder på att det varit problem med ett flertal bilar eftersom de ändrat konstruktionen......Volvo blånekar...någon som havererat en Geartroniclåda och fått ny kylare (den lilla framför huvudkylen längst ner) bytt samtidigt ?

PS: Har du rödfärgad olja under fronten är det kris på G....
av andezon
aldrig hört talas om därimot att de läcker vid rören men då räcker det att bara byta o-ringar :D
av ROM
Inte o-ringarna, det var i andra änden...gaveln glappade
av andezon
ok där ser man
av Totte_T6
Upptäckte precis samma problem med läckage i andra änden än den som
rören går till, litet smygläckage som tydligen har pågått ett tag av döma
av smutsavlagringarna.

En obehaglig överraskning när jag skulle montera ett inline filter i returslang
som går till växellådan.
Men det var väl tur det, innan man får vatten i automatoljan, eller större
läckage...

Nåja skulle ändå göra en oljebyte/spolning av lådan så det var väl bra
tajmat trots allt!
av buuyuu
Om jag fattat detta rätt så är det inte helt ovanligt eftersom den sitter lite dumt till och utsätts för smuts och stenskott. Min byttes vid 10 000mil enligt min servicebok, när jag frågade verkstan om det berättade de att det inte är ovanligt att den byts runt det miltalet pga. slitaget.

kolla http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ght=kylare för mer info.
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]