Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Besiktning i morgon bitti, har en längre tid haft problem som enligt uteslutningsmetoden och en hel del inlägg här kommit fram till att de beror på en kall-lödning i instrumentbrädan där bland annat hastighetsmätare, trippmätare och klocka delar på kretskortet bakom.
just nu gäller problemet blinkersindikatorn, det blinkar som det ska utanpå bilen, men man får ingen info inne i bilen. Någon som vet om detta är ok eller om det riskerar bli ombesiktning?

Tacksam för snabba svar, i morgon är det försent...
hittade lite mer info och det skainne i kupen minst finnas ljud eller ljusindikator som visar. Hittade även någon som fick det att fungera genom att trycka till lite på instrumentet. Jag tryckte lite löst i uppkant och tror det hände nåt. Detta verkade hjälpa, åtminstone tillfälligt, håller tummarna för att jag slipper lägga ut dessa tusenlappar i år och att blinkersen gör sitt jobb under den minut den behöver i morgon. Så länge det fungerar som det ska utvändigt så är jag ju ingen fara för min omgivning...

sen är frågan, nytt orginal eller renovera det gamla? Antar att nytt kostar det 3-dubbla, frågan är om det finns några nackdelar med att laga det gamla, någon som har erfarenheter?
känner mig lite osäker att ge mig på det hela, skulle gärna hitta någon i närheten som kan fixa det med hela bilen inlämnad. Men vad jag förstått behöver man ändå uppdatera programvaran på auktoriserad volvoverkstad efteråt? Hur stor blir egentligen prisskillnaden?

Får avvakta domen i morgon och se vilka åtgärder jag måste vidta!
tombe691 skrev:känner mig lite osäker att ge mig på det hela, skulle gärna hitta någon i närheten som kan fixa det med hela bilen inlämnad. Men vad jag förstått behöver man ändå uppdatera programvaran på auktoriserad volvoverkstad efteråt? Hur stor blir egentligen prisskillnaden?

Hej. Jag skickade mitt kombiinstrument till OBD Tuning i Karlstad. 2500:- kostade reparationen, sen fixade min loakale meckare med att radera felkoderna som hade uppstått i samband med det. Jag har inte uppdaterat någon programvara efter reparationen, bara fått felkoder readerade. Volvo ville byta hela instrumentet och skulle ha en faslig massa pengar för det, minns inte exakt hur mycket men har för mig att det var i storleksklassen 10-12.000:- Instrumentet har funkat perfekt efter reparationen.
Info finns här.
http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009
tombe691 skrev:känner mig lite osäker att ge mig på det hela, skulle gärna hitta någon i närheten som kan fixa det med hela bilen inlämnad. Men vad jag förstått behöver man ändå uppdatera programvaran på auktoriserad volvoverkstad efteråt? Hur stor blir egentligen prisskillnaden?

Jag har haft mitt kombiinstrument hos OBD-tuning. Och det är som clodwig säger, du behöver inte uppdatera programvaran. Om du ska plocka av kombiinstrumentet så tänk bara på att lägga av minuspolen först.
Arnold skrev:

Jag har haft mitt kombiinstrument hos OBD-tuning. Och det är som clodwig säger, du behöver inte uppdatera programvaran. Om du ska plocka av kombiinstrumentet så tänk bara på att lägga av minuspolen först. Det är väldigt enkelt att ta ut kombiinstrumentet.

Bilförsäljningen i Norden, Januari m&ari[…]

Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]

Köpråd S60

Hej, Det börjar bli dags att byta andra bil[…]