Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andhor3
Hei

Har ettermontert xenon i fjernlys. Har bixenon på bilen originalt, der nærlysets reflektor løfter seg når en tenner fjernlyset. Når jeg tenner fjernlysene, så løfter reflektoren i nærlyset seg som den skal. Men når jeg skrur av fjernlysene, så tar det 3-4 sek før nærlyset går tilbake i normal stilling. Noen som har vært borti dette, eller vet om en løsning?

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av Perc
Funkar det om du kopplar ur extraljusen?

Och varifrån tar du styrström till extraljusen?
av andhor3
Perc skrev:Funkar det om du kopplar ur extraljusen?

Och varifrån tar du styrström till extraljusen?

Hei

Det er ikke ekstralys, men har montert xenon i bilens originale langlys/fjærnlys/helljus. Tar en ut kontakten fra xenon-kit, så justerer ikke nærlyset/halvlyset opp i utgangspunktet, fordi det må gå strøm gjennom helljus/fjærnlys for att dette skal fungere. Alt fungerer egentlig som normalt, bortsett fra att det tar 3-4 sek før reflektoren justerer seg ned til "kjørestilling"
Strømmen tar jeg fra bilens originalkontakt.

Har fulgt dette koblingsskjemaet : https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q= ... 7888334135 men har ikke brukt relee. Kan det være løsningen?

mvh Andreas
Användarvisningsbild
av Perc
Jag gissar att det kan ha nånting att göra med att strömmen "ligger kvar" i xenonballasterna och orsakar att halvljusets ställmotor inte "släpper".
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är inte ställmotorn som justerar reflektorns förskjutning vid hel och halvljus, utan en separat funktion inne i strålkastarhuset.
helljuset, H9 65w, är ljusövervakat och eftersom drivdonen förbrukar fel mängd ström, för lite under drift och det dubbla under uppstart så har antagligen datorn, som styr ljuset, fått sig en känga.
Det är känsliga grejor i dagens bilar.

Drivdon med stora strömbehov - alla förkopplingsdon till xenon - kopplas alltid över relä, och absolut aldrig över något som övervakas elektroniskt.
av basberoende
milktrucker skrev:det är inte ställmotorn som justerar reflektorns förskjutning vid hel och halvljus, utan en separat funktion inne i strålkastarhuset.
helljuset, H9 65w, är ljusövervakat och eftersom drivdonen förbrukar fel mängd ström, för lite under drift och det dubbla under uppstart så har antagligen datorn, som styr ljuset, fått sig en känga.
Det är känsliga grejor i dagens bilar.

Drivdon med stora strömbehov - alla förkopplingsdon till xenon - kopplas alltid över relä, och absolut aldrig över något som övervakas elektroniskt.

Jag har fått samma problem på min bil för någon vecka sedan. Även jag har monterat xenon i helljuset på bilen (55w xenon) men jag har mitt kopplat över relä. Väldigt mysko fenomen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
nej inte alls mysko, reläet förbrukar ingen ström från orgianl-helljuskabeln när helluset är igång, alltså tror bilen att helljuslampan är sönder.
av basberoende
milktrucker skrev:nej inte alls mysko, reläet förbrukar ingen ström från orgianl-helljuskabeln när helluset är igång, alltså tror bilen att helljuslampan är sönder.

Men borde inte felet funnits hela tiden då från den dagen jag konverterade helljuset?
av andhor3
Har montert dette: HID Xenon Canbus Warning Light Error Canceller set. Nå dimmer langlyset ned som vanlig, men nå blinker xenonpærene, og vil ikke tenne ordentlig?
Däckdimension Volvo v90 2025

Hårdvaran (annan kamera) är ny på[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåli[…]

Lastat lite ved i den, några dagars fö[…]

Volvo V70 I motorlampa

Har du raderat felkoden? Annars kan det ta evighet[…]