Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Trötta skulle jag inte vilja påstå att dom är. Som jag redan sagt (och som dom flesta nog håller med mig om) är det natt och dag skillnad på körbarhet och dragvillighet till en turbomotor.

Toppmoment på 168Nm vid 4000 rpm? I en tung S80? Låter inte särskilt lockande. En 2.5T har 320Nm från strax under 1500rpm, det känns mer ståndsmässigt.
av valln
LaRy skrev: År 2005 kom en bra facelift på S80 med ny grill m.m. Bl.a. skrevs det då i pressen om att den 5-cylindriga motorn var ett lyft för S80. Den lägre vikten för den 5 cylindriga motorn medförde en trevlig viktbalans i bilen i kombination med förbättrad styrsnäcka osv.
Nä, uppgraderingen blev under år 2003 och till MY04.
Användarvisningsbild
av milktrucker
körbarhet o körbarhet....det beror väl på vad man efterfrågar.
en turbomotor(diesel eller ltt) är väl nästan på ett måste om man ska dra husvagn(1400 kg eller mer) och slippa krypa som lastbilarna i backarna.
140 hk räcker faktiskt till de flesta människor(45+) som kör från punkt A till punkt B på ett laglydigt sätt. Kanske mestadels lugn landsvägskörning och åka o handa 1 gång i veckan.
men vid omkörningar önskas så klart mer kraft och omköringar(med liten marginal) görs till stor del av unga gossar, så för deras del är turbo=körbarhet.
o andra sidan vet jag en pensionärskvinna som kör audi med V8 och inte förstår viket muskelpaket hon kör.

140 hk 225 Nm
170 hk 230 Nm

jag måste säga att jag är nöjd med 170 hk-motorn, den räcker till för att köra V70 smidigt. Jag växlar upp redan vid 2000 rpm, men den passar inte särskilt bra för husvagnsdragning för då får man växla i uppförsbackarna.
D5:an sticker iväg som ett skott, men jag har ingen nytta av att skickas iväg med stor kraft, lägger mig alltid i 80 och kör lugnt och bekvämt=ekonomiskt.
Så för min del är inte D5 mer körbar än 2.4 170 hk.
Men jag är kanske bortskämd på personbilssidan då jag är van vid att få sacka ner i alla uppförsbackar när man jobbar.

för min del känns till och med D5 som en för stor motor, till och med till en tung XC70. Men så kör jag nästan bara landsväg. Skulle mycket väl kunna tänka mig XC70 med 2.0D eller 1.6D för att få ner förbrukningen, men med 1.6D blir det omöjligt att dra tyngre släp.
av rmbb1981
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine

Den kom först som fem- och sexcylindrig i 850 och 960, minns inte vilken av dem som kom först. Den fyrcylindriga versionen kom några år senare i S/V40. Kallas i talspråk för "vitmotorn". :)

Vissa gillar inte gummisnoddskänslan och bristen på respons som en turbomotor ofta har. Själv är jag tudelad. Visst är det trevligt att köra en varvvillig sugmotor utan turbolagg ibland men jag gillar absolut den dragvillighet som man får med överladdning. Perfekt i en bruksbil.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)
Användarvisningsbild
Perc
Bensin i blodet

Kör: Skoda Octavia TSI DSG MY12
Artikeln du länkar till stödjer mitt påstående.
Däckdimension Volvo v90 2025

Hårdvaran (annan kamera) är ny på[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåli[…]

Lastat lite ved i den, några dagars fö[…]

Volvo V70 I motorlampa

Har du raderat felkoden? Annars kan det ta evighet[…]