Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kimroos
okey jo det var så det var då jag hissade upp bilen i måndags.. bakdäcken snurrade då jag snurrade på kardanaxeln men inte framhjulen..

Har mest kört korta sträckor med bilen och inte märkt av så mycket, men nu ikväll blev det en lite längre åktur och det verkar som att när drivlinan blivit varm (efter cirka 15-20 minuters körning) så börjar det liksom "skårra" under bilen samt att det låter som "cyckeldynamo", ni vet en sån där man hade på cykeln när man var liten för att lampan skulle lysa :lol:
Lite svårt att förklara lätet men det blir liksom ljusare desto fortare man kör..
av kimroos
Kan man på något sätt själv kolla om vinkelväxeln/hylsan gått åt h-vete?
Tänkte om man kunde kolla det och konstatera vad som är felet jag måste lämna in bilen på verkstan..
Användarvisningsbild
av Doffen
kimroos skrev:Kan man på något sätt själv kolla om vinkelväxeln/hylsan gått åt h-vete?
Tänkte om man kunde kolla det och konstatera vad som är felet jag måste lämna in bilen på verkstan..
Det har du jo nettopp gjort. Ved å snurre på kardangakselen, så skal også forhjulene snurre. Da vinkelvekselen er konstant i inngrep.
Går hjulene foran ikke rundt, så er vinkelvekselen defekt, enten i form av hylsen eller annen feil inne i vekselen.
av kimroos
Nu är vinkelväxeln renoverad och uppgraderad och allt är frid och fröjd =)

Maskin & Bil i Ludvika renoverade den åt mig och rekommenderas STARKT!
Har ni problem med vinkelväxeln eller liknande så ta kontakt med honom!!!
EXTREMT bra service och snabbt arbete!
En stor eloge till Markus Ek på Maskin & Bil!

Bilförsäljningen i Norden, Januari m&ari[…]

Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]

Köpråd S60

Hej, Det börjar bli dags att byta andra bil[…]