Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Clonetom
Tuna skrev:hahah ja det hade funkat om det inte var så att jag redan hade tömt motorn på olja innan jag upptäckte filterproblemet :) inte så bra att köra utan :)
Går att hälla i ny utan att byta filter åxå utan problem men bättre är ju att kolla vilka grejer man behöver innan man börjar .
Och filtret hade du väl åxå så hade du öppnat kartongen hade du insett att det var ett insatsfilter.
av reverend
I nodfall kan man anvanda en "tie down" och en skruvmejsel med furkantigt skaft och linda upp repet ("strap" vad det nu blir pa svenska) i mejseln och en skiftnyckel for att fa lite moment pa skruvmejseln.

En improviserad strap wrench;
Bild
av Tuna
Clonetom skrev:
Tuna skrev:hahah ja det hade funkat om det inte var så att jag redan hade tömt motorn på olja innan jag upptäckte filterproblemet :) inte så bra att köra utan :)
Går att hälla i ny utan att byta filter åxå utan problem men bättre är ju att kolla vilka grejer man behöver innan man börjar .
Och filtret hade du väl åxå så hade du öppnat kartongen hade du insett att det var ett insatsfilter.
Ja självklart är det bättre att ha alla verktyg man behöver men med tanke på alla jobb som jag gjorde på bilen var det inte konstig att den lilla detaljen föll bort. Som sagt alltid lätt att vara efterklok.
av Tuna
snoddasD5 skrev:Fick du inte lös filtret med en skiftnyckel? eller en 36mm hylsa?
Fick loss den med Oljefilteravdragare för ändamålet.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Clonetom skrev:

Det funkar ju inte alls utmärkt för då får du inte bort all gammal olja filtret ska alltid lossas före du släpper ut oljan så backventilen öppnar och släpper ner gammal olja i tråget.

Några saker sticker ut, felkod ECM-2900 och […]

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]