Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
StefanN skrev:12,5V är ju dåligt. Bra batteri ligger ju på 14.
Vojje skrev:har ett batteri vilospänning på 14V kan man slänga det.
Om ni mäter vilospänningen (utan laddning) på era batterier, så skall ni finna att denna ligger klart under 13 V.
Ligger den högre skall ni ta med batteriet till någon fysiker som kan undersöka orsaken. Om det är ett vanlig 12 V blysyrabatteri och det inte beror på felmätning, så har ni varit med om en ny upptäckt av Nobelprisklass. Ett sådant batteri skall absolut inte slängas utan att undersökas noga.
av Folka
Lånar min egen tråd igen. Bilen startar bra, men används inte speciellt ofta. Vi plockade ut en XC60 2014 för några veckor sedan...
Hursom, jag upplever som att V70:an blev törstigare efter batteribytet. Likaså återkom ett problem som jag haft tidigare med tomgångsvarvtal, när jag bromsar in med koppling nere så sjunker varvtalet till 600-650 varv enligt mätaren. Varvtalet ökar igen då bilen står stilla till 850-900 rpm. Detta fenomen har jag haft tidigare, men det blev avsevärt bättre med ny kopplingspedalslägesgivare. Jag bara funderade: Om bilen stod spänningslöst några dagar, finns adaption i mjukvaran som "nollats" ut, som nu behöver några mil för att återgå och förbrukning därmed sjunker? Jag tänker främst på gasspjäll... Jag har f.ö inte rengjort gasspjället.
Användarvisningsbild
av Vojje
fast om spjället är i god kondition märker man inte av ngn adaption.
Ju skitigare spjäll desto mer problem får man med adaptionen.
Bryt strömmen och rengör så slipper du tomgångsdipparna :D
av palmis87
Min startar inte när det står 100-120km kvar på färddatorn, skitkonstigt, prova tanka en dunk och be någon hjälpa dig att spring igång den, har funkat för mig när den surat ner sig...
Användarvisningsbild
av Vojje
wissel skrev:Nu har det ju löst sig för dig vilket är bra. Men att ha 15-17l. bensin i tanken
leder ibland till problem då din bensintank är en sadeltank och där en ejektorpump
skall flytta över soppa till den högra halvan, när den pumpen lägger av vilket inte är ovanligt
så startar inte bilen pga bränslebrist.....själv släpper jag inte ner min tankmätare under 1/2 tank
för säkerhets skuld.....:-)
palmis87;
inte så konstigt, egentligen. Lita aldrig på en bensinmätare, förresten. Särskilt inte färddatorn.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]