Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Bytte en av dom främre bromslangarna på min S80 T6 -99, inget konstigt, nippel och slang släppte någorlunda lätt. Pedalen låst i botten innan slangen togs bort. Släppte upp pedalen innan luftning
Luftade med vaccum sug tills inga bubblor kom i slangen. Pedalen kändes stum och helt ok.

Innan slangbytet så hade jag bytt skivor och belägg, men borde inte ha något med detta att göra

Men så startade jag motorn och pedalen åker i golvet inget motstånd alls. Provar att pumpa några gånger men lika illa. Stänger av, pedalen stum igen. Finns inga tendenser att den vill sjunka även om man håller den under hårt tryck några minuter.

Nu luftade jag bara den sida som jag bytt slangen på, borde räcka då det knappt rann ut någon olja och det kom väldigt lite luft när jag vaccum sög vid luft nippeln på oket.

Har gjort en hel del bromsjobb men har inte varit med om detta fenomen, Ska prova att lufta igen men ta bägge sidor fram.
Om man låser pedalen i botten så förhindrar man att bromsvätskan rinner ut. Och förhoppningsvis slipper lufta hela systemet.
Övergick till att trycksätta systemet via lock til behållaren med trycklufts anslutning, Luftade bägga oken fram, ser ut och känns som det funkade, har inte kunnat provköra än.
precis som"Gelis"säger ,man låser pedalen en bit ner ,då rinner ingen vätska ut,går jobbet snabbt så behöver man inte låsa pedalen,men allt kan krångla så bäst att låsa pedalen
Jaha, då har man konstaterat att man är klantigheten himself.
Har strulat runt med detta problem några dagar nu , trodde jag fixat det med luftning av alla fyra sidor, passade på att byta bromsvätskan när jag ändå höll på.
Efter dessa åtgärder verkade pedalen ganska ok. Men efter en dag så var ju felet tillbaka igen. Helvete huvudbromscylindern paj förstås. Men så kom jag att tänka på fjädrarna till främre oken, monterade jag dessa rätt? Går ju ganska enkelt att montera fel och man tror att det är rätt.
Och visst fan hade jag monterat dessa fel. Jaja även solen har fläckar, fick ju bromsvätskan bytt pga detta så något positvt var det. Nu känns pedalen helt normal igen

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]