Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silas
Har varit ägare till en 06:a v70 2,4 i snart 3 veckor, när jag köpte bilen var torkarbladen fram dåliga men jag orkade inte säga till om dem, tänkte att de köper jag väl på biltema. Men vilken osis när jag inte hittar några som passar där och de vill ha över 500kr på volvo för nya.

Frågan till er: Vet ni vart man kan köpa billigare torkarblad eller går det att flytta över orginalfästet på ett annat blad tex från biltema.

Tacksam för alla tips
Användarvisningsbild
av Loner
Flatblade är dyra, jag vet inte om det finns "pirat" blad som passar på originalarmen.

En möjlig men enligt mig dumsnål lösning är ju att ta armar från en före 05 och på så vis få "vanliga" blad.

/L (som flyttar tråden till rätt forum!)
av grabb85
silas skrev:Har varit ägare till en 06:a v70 2,4 i snart 3 veckor, när jag köpte bilen var torkarbladen fram dåliga men jag orkade inte säga till om dem, tänkte att de köper jag väl på biltema. Men vilken osis när jag inte hittar några som passar där och de vill ha över 500kr på volvo för nya.

Frågan till er: Vet ni vart man kan köpa billigare torkarblad eller går det att flytta över orginalfästet på ett annat blad tex från biltema.

Tacksam för alla tips
Jag har en v70 04a med de gamla vanliga bladen/armarna, byter gärna :)
Användarvisningsbild
av deska
ja byter oxå gärna hehehe.. men en fråga oxå. har kollat runt efter den nya platta varianten "flatblade" till min s60 -04 som har det gamla hakfästet som brukar finnas på äldre modellerna. och bara hittat ett par som passar, valeo för 300 spänn st :shock: på ok och mekonomen. måste väl finnas nått annat alternativ på platta blad som passar till mitt gamla fäste och som inte kostar så mycket. svider lite med torkarblad som kostar 600:-. de platta biltema har fick jag inte att passa. nån sa här att de skulle passa men jag förstår då inte hur. de satt alldelest för löst och har inte fäste för mitt "gamla" hakfäste. nån som vet nått billigare alternativ som passar?
av silas
Jag gjorde så här: Köpte biltemes top of the line (flatblade)89kr st och så tog jag fästet på orginal bladen som jag efter lite knopande frigjorde. Sedan tog jag bort fästet på biltemabladen och filade till ramarna så att det passade på orginalfästena och satte dit dem. Men eftersom biltema bladens fästen är något böjda så tog jag 2 skiftnycklar och böjde torkararmen något så att bladet kommer lodrätt ned och inte snett för då blir det lite missljud och det ena hållet.

Kalla det dumsnålt men jag tycker att dessa blad är lika bra om inte bättre än orginalbladen då de är lite veka och lätt blir lite skadade.

Nästa byte då byter jag bara själva gummit som är lätt att byta ut.

Totalt ca 180 spänn mot 550 kr för orginalbladen kostade.
Användarvisningsbild
av deska
silas skrev:Jag gjorde så här: Köpte biltemes top of the line (flatblade)89kr st och så tog jag fästet på orginal bladen som jag efter lite knopande frigjorde. Sedan tog jag bort fästet på biltemabladen och filade till ramarna så att det passade på orginalfästena och satte dit dem. Men eftersom biltema bladens fästen är något böjda så tog jag 2 skiftnycklar och böjde torkararmen något så att bladet kommer lodrätt ned och inte snett för då blir det lite missljud och det ena hållet.

Kalla det dumsnålt men jag tycker att dessa blad är lika bra om inte bättre än orginalbladen då de är lite veka och lätt blir lite skadade.

Nästa byte då byter jag bara själva gummit som är lätt att byta ut.

Totalt ca 180 spänn mot 550 kr för orginalbladen kostade.
låter ju bra. men jag har fått besked här inne att de "flatbladen" skulle passa de "gamla" armarna redan från början. Men jag testade på biltemas parkering och de verkad einte passa. Jag är nämligen lite sugen på dessa oxå. finns annars bara ett slags flatblade blad som passar till gamla armen Valeo för ca 250:- st vilket jag tycker är alldelest för dyrt. men du menar att de inte passar som de är??

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p&[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&a[…]